söndag 31 augusti 2014

Höstnytt

För mig har hösten alltid varit nära förknippad med böcker och läsning. Egentligen vet jag ärligt talat inte om jag faktiskt läser fler böcker då än under övriga året, men det är klart att när kvällarna blir mörkare och jag kryper ihop under min filt i soffan, så gör jag det gärna med en bok som sällskap.
 
Det verkar också som om hösten är den tid som bokförlagen satsar på att ge ut flest böcker (det kan ju förstås också ha med Bokmässan att göra), och redan nu finns det mycket att se fram emot.
 
Ordfront förlag ger ut nytt med en av mina favoritförfattare, John Ajvide Lindqvist. Romanen heter Himmelstrand, och i Svensk bokhandels katalog beskrivs den så här:
 
"Det ser ut att bli en fin dag på Saluddens camping. Himlen är djupblå och gräset underbart grönt. Ändå är någonting helt fel. Igår var allt som vanligt; glada röster, osande grillar, mygg och vin i plastglas. Men nu är allt försvunnet. Campingen, sjön, till och med solen är borta. Det enda som finns är det oändliga gräsfältet, fyra bilar med husvagnar, åtta vuxna, två barn, en hund och en katt. Hur ska de kunna ta sig bort från denna orimliga plats? För den gamla världen finns någonstans, ett mobilsamtal går plötsligt fram och radion spelar gamla schlagrar. Snart börjar också märkliga, skrämmande figurer dyka upp. Monstruösa varelser som fötts ut de åtta vuxnas mest traumatiska upplevelser ..."
 
Det låter ju både helt absurt och väldigt läskigt, tycker jag. Och när det kommer från Ajvides penna brukar det inte bara vara underhållande, utan också välskrivet. Den här boken ser jag verkligen fram emot att läsa.
 
 
En annan bok som nyss kommit ut är Den umbärliga av Sigrid Combüchen. Romanen handlar om Ida Bäckmann som ofta har kopplats ihop med skalden Fröding. 
 
Det här kan man läsa om boken:
 
"Ida Bäckmann har den svenska litteraturens sämsta rykte. Gustaf Fröding diktade att han köpte sin kärlek för pengar. Ida erbjöd sin och han tackade nej i åtta och ett halvt år men under ett sista halvår tog han emot henne i sin cell på Uppsala hospital. Efter hans död mötte hon Selma Lagerlöf, som uppmuntrade henne att skriva en bok om sig och skalden. Det blev skandal och karriären dog. Litteraturhistorien har alltid mätt människor efter betydelse och i den skalan är Ida Bäckmann liten inför två storheter. Att ställa sig på tå jämte dem innebar att eftervärlden gav henne kvinnokönets värsta egenskaper: påflugenhet, hysteri, högljudd känslosamhet, frigiditet och - värst av allt - fulhet."
 
För det första tyckte jag mycket om Combüchens förra roman Spill, och jag blev ännu mer imponerad av henne när hon föreläste på en av kurserna i Kreativt skrivande som jag läste i Växjö för något år sedan. Att sedan boken har en verklig litterär koppling och dessutom handlar om en människa som verkar väldigt intressant, gör också sitt till för att den hamnar på min att-läsa-lista.
 
 
Jag har försökt läsa in mig lite på brasiliansk litteratur inför bokmässan, och i höstens utgivning hittar jag en roman som jag blir nyfiken på. Daniel Galera har skrivit Med blod i skägget, som beskrivs så här:
 
"Hans farfar mördades av invånarna i badorten Garopaba under söndagsdansen i samlingssalen. Sedan hans egen far begått självmord känner han sig tvingad att söka sanningen bakom mordet. Med blod i skägget utforskar våra mest primitiva drifter samtidigt som den skildrar en ung mans sökande efter identitet och frigörelse från det förflutna."
 
Visst låter det spännande?
 
 
 
 
Bonniers ger i höst ut flera romaner som jag gärna vill läsa. En av dem är Marie Hermansons Skymningslandet. Jag har läst det mesta hon har skrivit och blir alltid nyfiken på det nya som hon klurat ihop - ofta tycker jag böckerna bygger på väldigt spännande idéer.
 
Skymningslandet beskrivs så här:
 
"Tjugotvååriga Martina är timanställd och bor i andra hand. Hennes valmöjligheter är lätt räknade. Så när Tessan erbjuder henne ett boende på herrgården där hon arbetar, säger Martina inte nej. Tessan är husa åt en gammal dam, som vore det fyrtiotal. Det är i den tiden damen befinner sig mentalt. Snart accepterar de sina roller i damens låtsasvärld. De bor bra och hyresfritt, och börjar fantisera om att få stanna. Men så dyker en ovälkommen besökare upp. Som stör deras planer och sätter ett fruktansvärt händelseförlopp i rörelse."
 
Ännu en intressant romanidé, tycker jag, och om Hermanson skriver som hon brukar, blir det säkert njutbar läsning.
 
 
En andra roman från Bonniers som jag sett fram emot länge, är Gabriella Håkanssons Kättarnas tempel. Boken är del två i en historisk trilogi. Jag tyckte mycket om den första delen, Aldermanns arvinge, och den här verkar ju också minst sagt lovande:
 
"London 1816. En nation plågad av krig, finanskris och den kallaste våren i mannaminne. På 45, Harley Street vakar den gamle Dilettantibrodern Richard Payne Knight med ett brev i handen, Det är kort och koncist: "Mr William Fitch-Aldermann med informator är på väg till London."
     Kättarnas tempel tar vid där de kritikerhyllade Aldermanns arvinge slutade. Någonstans har Dilettantisällskapet gömt sina omstörtande planer. Unge William är fast besluten att finna dem, och förverkliga dem. Till varje pris."
 
 
 
Också en tredje bok från Bonniers fångar mitt intresse. För ett tag sedan läste jag och gillade Mara Lees roman Salome. Nu ser jag att också hon är aktuell med en ny titel, Future perfect.
 
Så här beskrivs romanen:
 
"Fyra udda fåglar finner varandra i den nordskånska byn Bråklinge. Den lösaktiga sömmerskan Dora och hennes söner Trip och Lex faller handlöst när de träffar Chandra, bortbytingen från grannbyn. De dras in i en svindlande kärleksvirvel som väcker ont blod. För Chandra väntar Borgmästarvillan: "En plats där flickorna är som illasittande klänningar. Inte nödvändigtvis av dålig kvalitet, men så illa hanterade att ingen vill ha dem längre." För Trip väntar ungdomsanstalten. Men innan dess vill Lex ge sin lillebror det han alltid har drömt om: en resa till Paris."
 
Jag hade kunnat beskriva ännu fler romaner som lockar mig i höstutgivningen, men med tanke på hur mycket jag kommer att ha att göra framöver (med både heltidsstudier och jobb) kommer jag troligen ändå inte att hinna läsa alla...
 
Jag måste bara nämna Lars Keplers Stalker också, och Syskonen Malaquias av Andréa del Fuego (ännu en brasilianare), Sara Stridsbergs Beckomberga: Ode till min familj, och det som benämns som en norsk succéroman, Vi ses i morgon av Tore Renberg.
 
Någon av alla dessa ska jag väl hinna läsa under hösten i alla fall. Annars finns de ju som tur är kvar till ett senare tillfälle.
 
 
 
 

6 kommentarer :

  1. Skymningslandet läser jag just nu och den är intressant, jag ser fram emot att läsa Galeras roman också. Härligt bokhöst ahead!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket härlig! Och det är alltid lika kul att se vilka nya böcker som kommer ut!

      Radera
  2. Kika in på kulturkollo den 17 september. Då blir det Ajvide!

    SvaraRadera
  3. Det finns så många bra, nyutgivna böcker att man nästan drunknar :) Jag måste läsa Aldermanns arvinge snart så jag kan fortsätta med Kättarnas tempel :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns massor av nytt att se fram emot! Aldermanns arvinge kommer du säkert att gilla!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...