torsdag 16 november 2017

Olikhetsutmaningen: frisk och sjuk

Hos enligt O handlar olikhetsutmaningen den här veckan om motsatsparet frisk och sjuk. Jag tänkte hämta mina exempel från barnböckernas värld.

Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren har Skorpan inte kunnat gå i skolan på ett halvår, eftersom han är sjuk och alla vet att han ska dö. Han hostar och hostar där han ligger i kökssoffan, men hans tröst är att hans bror Jonatan berättat för honom om Nangijala, det land dit man flyger efter döden. Både Jonatan och Skorpan hamnar i Nangijala fortare än de kanske trott och väl där är Skorpan frisk och stark igen och kan vara med på spännande äventyr i lägereldarnas och sagornas tid.

Inger och Lasse Sandbergs bok Pappa är sjuk, sa lilla spöket Laban inleds med att Laban och Lillprins Bus inte kan sova för att det är så tyst. Inget rassel och inga stön hörs från pappans spökerier, och när de hittar honom nere i källaren ser de att han blivit alldeles röd. Han får först rödsjukan, sedan blåsjukan och sedan alla möjliga färgsjukor. Laban och Bus måste ta hand om spökandet och det går ju sådär. Till och med pricksjukan drabbas spökpappan av, innan han till slut blir frisk igen och kan spöka så att alla ryser av skräck.

12 kommentarer :

  1. Jag gillar både Bröderna Lejonhjärta och Laban

    SvaraRadera
  2. (något speciellt med grannar:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2017/11/hitomi-av-kim-thuy.html

    SvaraRadera
  3. Bröderna Lejonhjärta är en underbar liten bok om sjukdom och döden.

    SvaraRadera
  4. Bröderna Lejonhjärta är verkligen sorglig! Läste om den med barnen för några år sedan och insåg att det verkligen är en allåldersbok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den funkar alltid! Minns hur min pappa läste den för mig och min bror.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...