måndag 19 oktober 2020

Nominerade till Augustpriset 2020

 

Nu vet vi vilka böcker som är nominerade till 2020 års Augustpris. 

Jag tippade inte rätt på så många av dem, men tre av de skönlitterära och en av fackböckerna lyckades jag i alla fall pricka in. Men jag har mycket spännande läsning att se fram emot!

Nominerade till Årets svenska skönlitterära bok 

  • Minnestrådar, Carola Hansson, Albert Bonniers Förlag
  • Splendor, Stefan Lindberg, Albert Bonniers Förlag
  • Jag ser allt du gör, Annika Norlin, Weyler förlag
  • Samlade verk, Lydia Sandgren, Albert Bonniers Förlag
  • Jordlöparens bok. Om natur, konst och människor, Thomas Tidholm, Ordfront förlag
  • Renegater, Klas Östergren, Polaris

Nominerade till Årets svenska fackbok 

  • Livets tunna väggar, Nina Burton, Albert Bonniers Förlag
  • Familjen, Johanna Bäckström Lerneby, Mondial
  • Herrarna satte oss hit. Om tvångsförflyttningarna i Sverige, Elin Anna Labba, Norstedts
  • Längta hem, längta bort. En essä om litteratur på flykt, Kristoffer Leandoer, Natur & Kultur
  • Trubbel. Berättelsen om Olle Adolphson, Jan Malmborg, Albert Bonniers Förlag
  • Sverigevänner. Historien om hur pappa och jag försökte bli svenskast på Tjörn, Arash Sanari, Volante

Nominerade till Årets svenska barn- och ungdomsbok 

  • Mitt bottenliv. Av en ensam axolotl, Linda Bondestam, Berghs Förlag
  • Kråkorna, Anders Fager & Peter Bergting, Natur & Kultur
  • Billie, Korven och havet, Julia Hansson, Natur & Kultur
  • Kom dagen, kom natten, Åsa Lind & Emma Virke, Lilla Piratförlaget
  • Humlan Hanssons hemligheter, Kristina Sigunsdotter & Ester Eriksson, Natur & Kultur
  • Alltid hejdå, Alma Thörn, Galago

 

8 kommentarer :

  1. Men inte Klubben? Och inte Konsulterna? Två av 2019s självskrivna Augustar i fackboksklassen, böcker som betytt något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att inte Klubben kom med tycker jag också är konstigt.

      Radera
  2. många bra, Samlade verk härligt göteborgsk

    SvaraRadera
  3. Sverigevänner och Längta hem, längta bort gillade jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Längta hem, längta bort hade jag helt missat, men den verkar intressant!

      Radera
  4. Jag är mållös inför det faktum att Klubben inte kom med. Var säker på att den skulle få priset i år.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...