fredag 30 december 2022

December 2022

Nu börjar december närma sig sitt slut, och för den delen hela 2022. Månadens läsning var en trevlig blandning, med både romaner, en ungdomsroman och en memoar.

Anneli Jordahls Björnjägarens döttrar: en berättelse om sju systrar har tagit sin inspiration från den finska klassikern Sju bröder av Aleksis Kivis från 1870, men utspelar sig istället i finsk nutid och handlar alltså om systrar istället. Jag gillade verkligen den här boken. Systrarna Leskinen lever i skuggan av sin väldige far, björnjägaren, och när han dör drar de till skogs, bort från civilisationen, och bosätter sig i ett skogstorp femton mil från närmaste stad. De brottas, jagar och super, och lever ett hårt och brutalt liv. Men det finns också olikheter i syskonskaran - flera är vilda och grova, men någon av dem hade hellre velat leva i stan och kanske få lära sig läsa. Det är spännande att läsa om systrarna, hur de uppfattas som en enhet, men också att det finns rivalitet mellan dem. Boken nominerades till Augustpriset - välförtjänt, tycker jag.

Jag har också läst en bok från ett nytt land i min utmaning Jorden runt på 100 böcker. Ananda Devis Eva ur spillrorna utspelar sig på Mauritius och handlar om fyra vänner som lever i en fattig förort till huvudstaden Port Louis. Berättelsen växer fram genom de fyra olika perspektiven: poeten Said, Evas vän Savita, och Clélio som är rebellen. Dessa tre vill rädda den fjärde personen, Eva, som säljer sin kropp för att överleva. En gripande roman från en plats jag aldrig tidigare läst om.

John Ajvide Lindqvist har skrivit en deckare, Skriften i vattnet, och den ville jag såklart läsa. Bokens premiss är att huvudpersonen Julia Malmros fått i uppdrag att skriva nästa bok i Millennium-serien, och för att lära sig mer om hur hon ska kunna skriva om Lisbeth Salander på ett trovärdigt sätt, tar hon kontakt med hackern Kim Ribbing. Men det visar sig att förlaget inte tror på hennes manus och det blir inget med Millennium-boken (vilket tydligen också hände Ajvide Lindqvist). Istället blir Julia vittne till hur Olof Helander, en affärsman som bor på grannön, och hans midsommargäster, blir brutalt nedskjutna av två män i en båt. Julia och Kim dras in i utredningen av Midsommarmassakern, och det är Julias före detta man, Johnny, som är utredningsledare. Det här är spännande och välskrivet med intressanta personporträtt, och dessutom finns det en dos humor mitt i den rafflande thrillerintrigen.


2022 års vinnare av Augustpriset för bästa barn- och ungdomsbok gick till Ellen Strömbergs Vi ska ju bara cykla förbi, och den var jag såklart riktigt nyfiken på. Manda och Malin går i nian och är bästa vänner. De vill gärna träffa en snygg kille, gå på fest eller bara att något överhuvudtaget ska hända i den lilla staden de bor i. Oftast cyklar de när de ska någonstans, och när de får reda på att killarna de har spanat in ska på en viss fest, bestämmer de sig för att bara cykla förbi. Kanske kan de få syn på killarna, eller ännu hellre kanske killarna lägger märke till just dem. Det är med stor igenkänning jag läser om Mandas och Malins tonårsliv. Särskilt den där rastlösa känslan av att något bara måste hända, och att man absolut inte vill gå miste om något. Klart man bara måste cykla förbi då.

Den sista boken jag hann med att läsa under 2022 blev Eva Dahlgrens Instrumenten: Memoarer under konstruktion, del 1. Jag läser inte memoarer eller självbiografier så ofta, men den här tyckte jag verkligen om. Kapitlen är inte kronologiskt ordnade, utan texterna utgår från olika teman och funderingar, och helheten byggs på allteftersom. Jag läser om Evas kärlek till instrumenten, får glimtar ur hennes barndom och hur hon tar hand om sina åldrande föräldrar. Här finns också minnen från artistlivet, om familjelivet med Efva Attling och upplevelser från olika resor. Mycket läsvärt.

Nu står snart ett nytt år för dörren. Återstår att utse 2022 års bästa läsupplevelser (kommer snart på bloggen) och sedan är det dags att se fram emot nya läsupplevelser, en fortsättning på tisdagstrion och kanske någon ny läsutmaning.

2 kommentarer :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...