fredag 15 december 2017

Christmas Days: 12 Stories and 12 Feasts for 12 Days

Jeanette Wintersons Christmas Days är passande nog som en riktig julklappssäck. Jag kommer på mig själv med att verkligen längta efter att få reda på vad nästa berättelse ska handla om. Det är som att få tolv julklappar och dessutom tolv recept med tillhörande personliga anekdoter, vilka är minst lika intressanta.

Jag läser om snögubbe som får liv, en spökhistoria i en schweizisk vintersportort och om en man som förlorat sin partner och nu måste fira jul utan honom. I de kortare texterna bjuds jag in och får glimtar ur Jeanette Wintersons eget liv. Jag möter personer som Kathy Acker, Ruth Rendell och förstås Jeanettes mor Mrs Winterson (som jag läst om i Why Be Happy When You Could Be Normal?).

Uppmaningen på insidan av bokpärmen summerar precis vad den här boken handlar om:

"Read these stories by the fire, in the snow, travelling home for the holidays. Give them to friends, wrap them up for someone you love, read them aloud, read them alone, read them together. Enjoy the season of peace and goodwill, mystery and a little bit of magic."


Titel: Christmas Days: 12 Stories and 12 Feasts for 12 Days
Författare: Jeanette Winterson
Utgivningsår: 2016
Förlag: Jonathan Cape
Antal sidor: 292

8 kommentarer :

  1. Oh, den har jag "stående i min bokhylla" hos Storytel! Får se till att komma mig för nu under säsongen, för efter nyår kommer det att kännas fånigt.

    SvaraRadera
  2. har den hemma, men funderar på ett inköp. verkar så trevlig

    SvaraRadera
  3. Den där funderar jag på att köpa. Den verkar så mysig och den är superfin dessutom.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...