måndag 29 april 2019

Månadens språk: Izas ballad av Magda Szabó

Till månadens språk i april hade jag många böcker översatta från ungerskan att välja på. Jag började faktiskt på ett par stycken olika, men fastnade inte riktigt. Sedan började jag läsa Izas ballad av Magda Szabó.

Romanen handlar om Iza, en kvinna som växte upp som enda dotter till Vince och Etelka i en ungersk landsbygdsort. Iza har alltid varit en plikttrogen dotter och god medmänniska. Hon var en flitig student och senare en läkare som alltid tog sig tid för sina patienter.

När Vince dör blir Etelka ensam och  Iza erbjuder sin mamma att flytta till Budapest med henne, så att hon inte ska bli ensam i huset. Modern får ett fint rum i Izas lägenhet, men de flesta av föremålen som hon varit van vid under ett långt liv rationaliseras bort i flytten. Både Iza och Etelka är fast beslutna att göra vad som är rätt, men allting tycks istället utvecklas åt det sämre.

Etelka är van att sköta om ett hus och att ständigt ha något för händerna. Hos Iza finns hemhjälp och Iza tycker att mamman nu ska få vila sig efter ett hårt och arbetsamt liv. Men Etelkas tillvaro blir i och med detta innehållslös och fattig. Iza tycker hon gör det enda rätta, men märker också hur hennes eget liv blir påverkat. Hennes frihet krymper och hon känner att hon hela tiden måste ta hänsyn och bekymra sig om sin mor. Det är uppenbart att båda kvinnorna handlar utifrån en starkt inpräntad uppfattning om hur saker och ting ska vara, men det är också tydligt att de är mycket olika varandra. Som läsare hoppas man att de åtminstone ska börja prata med varandra för att försöka förstå den andre, men så blir det inte. Istället växer bara klyftan mellan dem.

Izas ballad är en fin skildring av en mor- och dotterrelation. Jag är riktigt glad att jag till slut valde just den boken bland alla de andra i min ungerska läshög.


Titel: Izas ballad
Författare: Magda Szabó
Översättare: János Csatlós
Utgivningsår: 1963 i original, men 2018 i den här utgåvan
Förlag: Nilsson
Antal sidor: 375

9 kommentarer :

  1. Den boken läser jag just nu!
    https://skrivrobert.blogspot.com/2019/04/en-smakebit-pa-sondag-izas-ballad.html

    SvaraRadera
  2. lämpliga noveller för dagen:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/05/socialdemokratiska-noveller.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du läst ur den samlingen! Den lockade inte precis mig, men om du har läst och gillat kanske jag borde tänka om.

      Radera
    2. tänkte så också först - men blev nyfiken :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...