tisdag 20 februari 2018

Veckans topplista: sport i litteraturen

Varje vecka kör Johannas deckarhörna en topplista, där man ska tipsa om fem böcker på ett visst tema:

"Det är mycket sport just nu, OS, sportlovsveckor, snart dags för Vasaloppet… Därför ska vi den här veckan fokusera på sport i litteraturen"

Jag gillar verkligen både sport och böcker (det går alldeles utmärkt att vara båda fotbollsfan och boknörd), men det verkar inte som om jag läst så väldigt många skönlitterära böcker med sporttema.

Min lista består därför mest av sådant som jag ännu inte läst:

1. Flyt som en fjäril, stick som ett bi  av Elin Nilsson handlar om Miranda som går helt upp i sin simträning, mycket utifrån ett slags bekräftelsebehov. Jag har precis läst författarens novellsamling Anrop från inre rymden och är också sugen på att läsa den här romanen.

2. Den enda bok jag faktiskt läst på veckans lista är Quidditch Through the Ages av J.K. Rowling. Boken bjuder på fascinerande fakta och historien bakom trollkarlsvärldens favoritsport nummer 1.

3. Nick Hornbys Fever Pitch har fotbollen i fokus. Rätt stad - London, men fel lag - Arsenal, om du frågar mig. Men jag lockas av Londonperspektivet och hur viktig fotbollen faktiskt är för så många engelsmän.

4. Jag gillar Haruki Murakami, så självklart är jag nyfiken på hans Vad jag pratar om när jag pratar om löpning. Fast egentligen tycker jag faktiskt att löpning är mördande tråkigt. I alla fall om jag själv måste springa.

5. Jag kanske borde lyssna till allas lovord om Fredrik Backmans Björnstad? Hursomhelst är det faktiskt en ganska häftig idé att bygga en roman kring en sport, i det här fallet ishockey. Jag borde nog läsa.

28 kommentarer :

  1. Simning och löpning är inte så vanligt i romaner av någon anledning. Och jag funderade på om jag kände till någon roman med golf, men kom bara på filmer. Vissa sporter är helt klart mer gångbara, som fotboll och ishockey. Quidditch är inte så vanligt heller, det hade jag också med :) Elin Nilssons böcker vill jag läsa, tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Jag blev också extra sugen på Flyg som en fjäril efter att ha läst novellsamlingen, som ju är så bra! Och ja, du borde verkligen läsa Björnstad. Du kommer inte att ångra dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju förstått att många gillar den. Ibland blir jag bara lite motvalls när precis alla pratar om samma bok :-)

      Radera
  3. simning och löpning är jättetråkigt, men jag förstår ändå dem som ägnar sig helhjärtat åt träningen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan jag också förstå. Fast jag hade definitivt valt en annan sport :-)

      Radera
  4. Murakamis bok är riktigt bra, Hornby borde jag har tänkt... ville ha med dans... men de skulle vara fem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju japanskt tema den här månaden, så Murakami hade ju passat fint...

      Radera
  5. Elin Nilssons böcker blev jag nyfiken på. Tack för tips!

    SvaraRadera
  6. Har inte läst någon av de här böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
  7. När jag försökte hitta böcker för temat så insåg jag ganska snabbt att jag verkar tycka att sport passar bäst som film :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte inte heller jag hade läst så mycket om sport, så jag valde sånt jag är nyfiken på att läsa istället :-)

      Radera
  8. Elin Nilssons bok har jag läst, fast det var några år sedan nu.

    SvaraRadera
  9. Jag har inte heller läst Björnstad, funderar fortfarande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har blivit mer sugen på den nu, när så många haft med den på topplistan.

      Radera
  10. Löpning ÄR mördande tråkigt, det har du rätt i.

    SvaraRadera
  11. Björnstad står på läslistan men det har inte blivit av att läsa, än.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...