onsdag 1 juni 2022

Maj 2022

Maj var väl inte den bästa av läsmånader för mig, men det har varit mycket annat som slukat min tid. Något har jag i alla fall läst.


I bokcirkeln läste vi Nora Ikstenas roman Modersmjölken, och den gillade jag verkligen. Boken utspelar sig i Lettland och handlar om en flicka och hennes mamma. De berättar växelvis och när man väl kommit underfund med vem det är som talar i vilket kapitel, flyter läsningen på. Mamman arbetar som kvinnoläkare och ter sig på sätt och vis kall mot sin dotter, som finner trygghet i mormodern och styvmorfadern. Ändå är mamman och dottern hårt bundna till varandra, något som visar sig många gånger. Mamman lider av psykisk ohälsa, vilket inte blir bättre när Sovjetstatens tvång driver henne att leva ett liv hon inte vill. Det är en tid av förtryck som skildras, och det är naturligtvis svårt att inte dra paralleller till Ryssland och dagens Ukraina.

Jag passar förstås på att bocka av Lettland från listan till Jorden runt på 100 böcker.


Jag har också läst en bok från Sydafrika, nämligen The Promise av Damon Galgut, den senaste Bookerprisvinnaren. Det här är också en mycket läsvärd bok, som handlar om tre syskon som växer upp på en gård i Sydafrika. Boken inleds med att deras mamma dör, och den yngsta dottern Amor har hört att den svarta tjänstekvinnan som arbetar hos dem, ska få ärva det hus hon bor i på egendomen. Detta löfte följer sedan genom boken och genom fyra decennier. De andra syskonen, Anton och Astrid, får vi också följa genom livets olika skeden. Galguts sätt att berätta är verkligen fantastiskt. Berättelsen flödar fram och emellanåt påminner det nästan om Virginia Woolfs stream-of-consciousness. Det är en njutning att läsa.

Förutom de här två romanerna har jag läst ett antal noveller:  "Gåva gömd i ynkedom" av Lars Ahlin,  "Nicodemus Dodge" av Mark Twain,  "Fågel Fenix" av August Strindberg, "En dags väntan" av Ernest Hemingway och "Få kvinna i hus" av Hedin Brú. Särskilt Strindberg och Hemingway skriver riktigt bra noveller, tycker jag.

I förra veckan besökte jag vackra Umeå för en bibliotekskonferens, och då fick jag vara med på en visning av Bildmuseet. Just nu är en av utställningarna från Årets bilderbok, nämligen Vitvivan och Gullsippan av Pija Lindenbaum:

Det var spännande att få se Lindenbaums otroligt fina originalmålningar till boken:

När jag ändå var i Umeå passade jag på att vandra genom "Saras tankegång", en tunnel vid centralstationen som är en hyllning till Sara Lidman. På väggarna sitter citat från hennes böcker, som det här från Lifsens rot:

Vi får se om juni blir en bättre läsmånad än maj. Jag har i alla fall en intressant bokcirkelbok att ta mig an, nämligen Eufori av Elin Cullhed. Den handlar om Sylvia Plath och jag tänkte försöka hinna med några av hennes dikter också. Innan dess ska jag läsa ut Ondskans nätverk, en deckare av finska Max Seeck, som jag läser just nu.

4 kommentarer :

  1. Modersmjölken om kvinnors historia, Ryssland i många böcker.

    SvaraRadera
  2. Vilket lysande citat! Tror jag kommer att låna det, så småningom.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...