måndag 4 september 2023

Augusti 2023

Den första höstmånaden är här, även om det verkar som om vi kan hoppas på ganska soligt väder, i alla fall här i Skåne. Dags då att sammanfatta augusti månads läsning.

En ganska stor del av månaden har jag ägnat mig åt Karl Ove Knausgårds Vargarna från evighetens skog till bokcirkeln. Jag har fortfarande en bit kvar av denna tegelsten - som jag verkligen gillar! - så det blir ingen sammanfattning av den idag. Däremot förklarar den det i övrigt ganska magra antalet lästa böcker.

Jag bestämde mig för att bekanta mig med någon mer författare från Nobelprislistan, och trots att jag förstås är väldigt bekant med Bob Dylan i alla fall i musikväg, hade jag aldrig läst något han skrivit. Valet föll på If Dogs Run Free, en låttext som blivit illustrerad och utgiven som barnbok. Dylan tilldelades Nobelpriset 2016. 

En annan Nobelpristagare som ägnar sig åt lyrik är irländska Seamus Heaney, som fick priset 1995. Jag har tidigare läst enstaka dikter av honom, men aldrig en hel diktsamling. North är en samling där innehållet blandar äldre historia och mytologi med en skildring av livet i Nordirland under "The Troubles." 

Den sista boken jag hann med att läsa ut under augusti var Sofia Lundbergs Det sista konstverket. Den här romanen handlar om Hanna Stiltje, en konstnär som mot slutet av sitt liv presenterar ett ovanligt konstverk som ingen verkar förstå sig på. Läsaren får sedan följa hennes historia, från barndomen som fosterbarn, till en konstnärstillvaro i New York. Jag tyckte boken stundtals var ganska underhållande, men tyvärr fanns det en del i handlingen som jag inte tyckte var särskilt trovärdigt. 

Nu ser jag fram emot att läsa ut Vargarna från evighetens skog, och säkert något annat som lockar också.

2 kommentarer :

  1. Sara Danius skrev en liten bok Dylanäventyr, intressant med barnboken.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...