söndag 5 maj 2024

April 2024

Vi är redan några dagar in i maj och det är hög tid att sammanfatta april månads läsning.

Målet för Novellresan var Djurriket, och här kan du se vad jag tyckte om de noveller som blev lästa på temat. Jag träffade på flera hundar, en apa och en elefant på min resa.

Till bokcirkeln läste jag We Are all Completely Beside Ourselves av Karen Joy Fowler (en bok som också råkade passa fint in i djurtemat). Boken handlar om Rosemary som växer upp med en bror och en syster. När hon var liten pratade hon för mycket, och nu när vi träffar henne är hon precis tvärtom. Något dramatiskt och tragiskt, som vi först inte får veta något om, har inträffat, och när boken börjar har har båda syskonen försvunnit ur Rosemarys liv. Jag gillade verkligen boken, som både var fängslande och tankeväckande.

En annan roman jag hann med under månaden var Weyward av Emilia Hart. Den här boken handlar om tre generationer kvinnor som alla vill gå sin egen väg och som betraktas som annorlunda av samhället och normerna som råder. Den nutida berättelsen handlar om Kate som flyr från ett destruktivt och våldsamt förhållande, Violet är ung på 1940-talet och gör uppror mot hur hennes far tycker hon ska vara, och i den äldsta berättelsen från 1600-talet står Altha anklagad för att vara en häxa. Tyvärr hade jag nog lite för höga förväntningar på boken, och tyckte den var lite väl förutsägbar även om det var underhållande läsning.

Under april månad var jag också på Litteralund, en konferens för barn- och ungdomslitteratur. Som vanligt var programmet digert och väldigt intressant. Till exempel lyssnade jag på ALMA-pristagaren Jean Claude Mourlevat:


Jag fick också upp ögonen för Jon Klassen, en bilderboksförfattare jag aldrig tidigare läst. Jag passade på att bekanta mig med hans Stenen från himlen, Jag vill ha min hatt och Dödskallen.

Den sista boken som blev läst i april var Blir du ledsen om jag dör? av Nicolas Lunabba. Vi får följa hur Nicolas som arbetar med utsatta ungdomar i Malmö, mot alla rekommendationer låter Elijah, en av killarna, flytta in på hans soffa. Nicolas blir som Elijas storebror, farsa och baskettränare i ett, och det visar sig att också Elijah ska komma att betyda mycket för Nicolas. Det här är en gripande bok, som jag varmt kan rekommendera.

2 kommentarer :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...