tisdag 20 maj 2014

En norsk tematrio

Den här veckan vill Lyran att vi sätter ihop en tematrio från Norge, och det passar ju bra eftersom det alldeles nyligen var den sjuttonde maj och Norges nationaldag. Uppmaningen lyder:

"Berätta om tre norska/svenska favoriter. Välj om du vill berätta om en speciell bok eller en författare. För svenska deltagare gäller att berätta om norska böcker/författare och för norska deltagare gäller då så klart att berätta om svenska favoriter. För er som möjligen inte vet om ni är mest norska eller svenska är valet fritt."





1. Mitt första exempel är boken Naiv. Super. (till svenska 1998) av Erlend Loe. Egentligen skulle jag kunna ta upp även andra böcker av Loe här, till exempel hans senaste på svenska, Inventering (läs min recension här), men eftersom Naiv. Super. var mitt första möte med författaren, väljer jag den.
 
Boken handlar om en ung man som grubblar över det mesta. Han köper en röd boll och en bultbräda som han ägnar stor tid åt. Han reser också till New York för att få perspektiv på tillvaron och hitta något att tro på. Framförallt skriver han långa och mycket roande listor över allt möjligt och omöjligt. Som alltid med Erlend Loe är det rolig, absurt och samtidigt tänkvärt.
 

2. En riktig klassiker vid det här laget är Jostein Gaarders ungdomsroman Sofies värld (norska originalet från 1991). Boken är en sammanflätning av vanlig berättelse och en slags faktabok - den har underrubriken "Roman om filosofins historia".
 
Sofie hämtar posten och hittar ett mystiskt brev med sitt namn på, men utan frimärke och avsändare. Inuti finns en fråga för henne att fundera över: "VEM ÄR DU?" Efterhand kommer fler brev, allt tjockare, och innehållet visar sig vara en grundkurs i filosofins historia. Samtidigt som man lär sig mycket av boken, innehåller den också både mystiska omständigheter och spänning.
 

3. Till sist, Berlinerpopplarna (till svenska 2006, och nu tydligen inte i tryck längre...), skriven av Anne B. Ragde. Boken handlar om tre bröder som efter att inte ha setts på tjugo år, samlas vid sin mors dödsbädd. Tor har bott kvar och skött gården, Margido är den korrekte begravningsentreprenören och Erlend, som fjärmades från familjen när de förstod att han var homosexuell, bor nu i Köpenhamn. Tor har dessutom en vuxen dotter, Torunn, som han har hållit hemlig under alla år.
 
Berlinerpopplarna handlar om familjerelationer och kärlek, och personerna skildras med stor ömhet. För den som gillar boken, kan man dessutom läsa fortsättningen i Eremitkräftorna (till svenska 2007) och Vila på gröna ängar (till svenska 2008).



18 kommentarer :

  1. Bra trio! Jag har inte läst så mycket av Erlend Loe, men gillade Inventering så det kan bli mer av honom. Sofies värld, en riktig klassiker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar Loe. Det roligt och lite skruvat så det känns som ganska lätt och trevlig läsning, vilket man ju behöver ibland. Ändå är det ofta ganska tänkvärt.

      Radera
  2. Berlinerpopplarna har många skrivit om, nu blir jag nyfiken! Jag läste inte Sofies värld då när hypen gick och sedan har det inte blivit av eftersom jag läste annat av Gaarder som jag verkligen inte gillade och därför avfärdat honom som tramsmaskin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tramsmaskin! Det uttrycket gillar jag! :-) Jag har bara läst Sofies värld, så jag har inte upplevt någon försämring.

      Radera
  3. Sofies värld låter spännande :)

    SvaraRadera
  4. Ständigt denna Ragde! Helt nytt namn för mig - tills för någon timme sedan ;) Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  5. Spontant tänkte jag, men Norge jag läser nog ingen norsk författare men vad fel jag hade.
    Ann B Ragde har jag läst också men en senare bok.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en hel del bra från Norge! Många bra deckare också!

      Radera
  6. Erlend Loes Volvo Lastvagnar läste jag och gillade skarpt! Sofies värld finns här i någon hylla och Ragdes böcker gick väl som TV-serier?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu när du säger så minns jag också att de gick på teve, men tyvärr missade jag dem.

      Radera
  7. Känner att jag är dålig på att läsa norskt. Sofies värld står dock i bokhyllan, kanske borde ge den en andra chans. Var nog för ung när jag fick den och gjorde ett första försök, på din beskrivning låter den ju intressant :)

    SvaraRadera
  8. Loe har jag med som tips oxå, och Sofies val är faktiskt den bok jag läser just nu1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Ska bli spännande att höra vad du tycker!

      Radera
  9. Berlinerpopplarna fick vara med hos mig också. Hade jag kommit att tänka på Sofies värld så hade den med varit där...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ragde verkar finnas hos många den här gången!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...