fredag 28 november 2014

Bokbloggsjerka - nobelpristagare jag läst

Annikas bokbloggsjerka handlar den här veckan om Nobelpriset i litteratur. Frågan att besvara lyder:

"Vilka nobelpristagare kan man hitta i din bokhylla? alt. vilka nobelpristagare har du läst?"

Visst har jag precis som många andra - föreställer jag mig - tänkt att jag skulle försöka läsa något av ALLA nobelpristagare genom åren. Hur det blir med den saken återstår väl att se, men varje år försöker jag i alla fall läsa något av den senaste som blir tillkännagiven. Fast ibland skaffar jag en bok och sedan blir den liggande (som med Mo Yan som vann 2012 till exempel). Nåja, den blir säkert läst någon dag när andan faller på, den också.
 
Av Annikas frågor kan jag svara på båda samtidigt, för jag vill gärna ha något av alla nobelpristagare jag läst i min bokhylla.
 
Det här är de pristagare jag har läst hittills:
 
Selma Lagerlöf (1909)
Verner von Heidenstam (1916)
William Butler Yeats (1923)
Thomas Mann (1929)
Erik Axel Karlfeldt (1931)
Luigi Pirandello (1934)
Gabriela Mistral (1945)
Hermann Hesse (1946)
T.S Eliot (1948)
Pär Lagerkvist (1951)
Ernest Hemingway (1954)
Halldór Laxness (1955)
Albert Camus (1957)
John Steinbeck (1962)
Miguel Angel Asturias (1967)
Samuel Beckett (1969)
Pablo Neruda (1971)
Eyvind Johnson (1974)
Harry Martinson (1974)
Gabriel García Márquez (1982)
William Golding (1983)
Naguib Mahfouz (1988)
Octavio Paz (1990)
Toni Morrison (1993)
Wislawa Szymborska (1996)
José Saramago (1998)
Gao Xingjian (2000)
Imre Kertész (2002)
J.M. Coetzee (2003)
Orhan Pamuk (2006)
Doris Lessing (2007)
Jean-Marie Gustave Le Clézio (2008)
Herta Müller (2009)
Mario Vargas Llosa (2010)
Tomas Tranströmer (2011)
Alice Munro (2013)
Patrick Modiano (2014)

Jag gillar många av de jag läst, men favoriter är Selma Lagerlöf, Tomas Tranströmer, Gabriel García Márquez, Alice Munro, Wislawa Szymborska och Patrick Modiano.

42 kommentarer :

  1. Min lista ser ungefär liknande ut, med några undantag.

    SvaraRadera
  2. Jag har också tänkt att man skulle läst något av alla nobelpristagare! :)

    SvaraRadera
  3. En lång lista och några samma. Gillar överlag Szymborskas dikter även om jag inte läst hela samlingar utan några här och där...

    SvaraRadera
  4. Ambitiöst att skaffa alla. Jag har gett upp det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lånar många fler böcker än jag köper, men just nobelpristagare har jag gärna egna ex av.

      Radera
  5. Många du läst! Wislawa Szymborska är även en favorit för mig.

    SvaraRadera
  6. Du har varit flitig! Jag tyckte mycket om Mo Yan, jag tror inte du blir besviken när du väl öppnar den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter bra! Jag var riktigt sugen när jag köpte Vitlöksballaderna, men sen kom annat emellan.

      Radera
  7. En fin lista. Mycket längre än min.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bästa är att jag gillat så mycket på listan också :-)

      Radera
  8. WOW imponerat över hur många du läst.

    SvaraRadera
  9. Våra listor ser ganska lika ut - en granne som jag kan rekommendera är Sigrid Undset. Har inte heller kommit till Mo Yan, det är för mycket kroppsvätskor för mig :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm.. kroppsvätskor? Det har jag inte hört något om tidigare :-) Jag tänker absolut läsa Undset någon dag!

      Radera
  10. Oj, det var inte dåligt. Har tänkt läsa något av Modiano innan Nobeldagen :)

    SvaraRadera
  11. Jag var mer intresserad av nobelpristagarna tidigare, nu tycker jag att de väljer så konstiga författare :)

    SvaraRadera
  12. Javisst ja, Tomas Tranströmer gillar jag verkligen. Jag har inte läst så mycket av honom, men han har en ovanlig förmåga att säga sanningar.

    SvaraRadera
  13. Svar
    1. Jag tycker det är kul med nobelpristagare och läser dem gärna!

      Radera
  14. jag hade läst flera än jag har i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så brukar det vara med det mesta jag läser, men inte med just nobelpristagarna.

      Radera
  15. Men oj vad duktigt, vad läste du av Orhan Pamuk ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst Snö och Mitt namn är röd. Tyckte bäst om Snö om jag minns rätt.

      Radera
  16. Oj, det var en imponerande lista :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det har blivit några stycken... Tycker det är kul att läsa nobelpristagare!

      Radera
  17. Ett tag hade jag också tänkt att jag skulle läsa alla nobelpristagare, men nu får det nog bli de som jag känner mig sugen på :) Din lista var imponerande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läser inte heller dem systematiskt, men med en här och där borde man ju ändå kunna läsa de flesta, tänker jag.

      Radera
  18. Jag hade läst fler än jag trodde, 10 stycken, men de flesta av dem läste jag när jag var ung. Nu håller jag mig oftast till annan litteratur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker blandningen är kul - ibland en nobelpristagare, ibland en deckare...

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...