lördag 19 november 2016

Utlottning!

Som du kanske vet håller jag i en novellutmaning med namnet Läs en novell II. Från en förutbestämd lista ska man läsa och pricka av olika novellbeskrivningar i stil med "Läs en novell som utspelar sig på en ö" eller "Läs en novell där ett smycke spelar en stor roll."

Vi är hittills sjutton bokbloggare som är med i utmaningen - vad vi läst hittills kan du bland annat se här (och vill du också vara med kan du läsa mer här).

Nu har Novellix (som nog är ett favoritförlag hos många av oss novellälskare) bidragit med den här fina asken med fyra Nobelklassiker att lotta ut på bloggen:


I asken hittar du noveller av Alice Munro, Luigi Pirandello, Doris Lessing och Orhan Pamuk.

Först tänkte jag lotta ut asken som lite läsinspiration enbart för deltagarna i novellutmaningen, men sen tänkte jag att precis alla rimligen borde få chansen att läsa bra noveller. 

Du behöver alltså inte vara med i novellutmaningen för att vara med i utlottningen, men för att ha en chans att vinna novellasken ska du svara på en av följande frågor (eller alla om du känner för det) här i kommentarsfältet:

Vilken är din favoritförfattare bland Nobelpristagarna i litteratur?
Vilken är ditt favoritverk (roman, pjäs, dikt, novell) skriven av en Nobelpristagare i litteratur?
Vilken är din favoritförfattare som skriver noveller?
Vilken är din favoritnovell?

Du har till och med fredagen den 25 november på dig att svara. 

Lycka till!

36 kommentarer :

  1. Vad roligt! Jag är gärna med i utlottningen! Min favorit bland nobelpristagarna är Selma Lagerlöf. De andra frågorna är för svåra att svara på men jag brukar vilja läsa Jonas Karlssons noveller och likaså när John Ajvide Lindqvist skriver noveller så vill jag inte missa dem... En av böckerna jag läser nu är en novellsamling av Stina Stoor och hon skriver väldigt bra också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen till utlottningen! Jag håller helt med dig i alla dina favoritval :-) Stina Stoors novellsamling är verkligen något alldeles speciellt.

      Radera
  2. Det var inga lätta frågor du ställer, men jag är gärna med i utlottningen och gör ett försök.

    Jag tror jag bakar ihop fråga ett och två: min favoritförfattare bland nobelpristagaren är T. S. Eliot. Ash-Wednesday är nog bland det bästa han har skrivit.

    Nu hoppas jag på tur!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är du med i utlottningen! T. S. Eliot gillar jag också - speciellt The Wasteland.

      Radera
  3. Jag är ingen stor nobelpristagarläsare. Jag tror jag har läst elva stycken av dem som har fått priset, och det enda jag har läst av någon som sedan fick priset var ett utdrag av Gûnther Grass i skolan.

    Det känns lite fel att med de förutsättningarna utnämna en favorit bland pristagarna. Jag hoppas att min favorit finns bland dem jag ännu inte har läst. :)

    Däremot tipsar jag på fråga 2 gärna om den roliga novellsamlingen Doktor Murkes samlade tystnad av Heinrich Böll (pris 1972). Jag läste den för förra omgången av novellutmaningen, och fastnade särskilt för julnovellen "Ej blott i juletid", som också finns i diverse antologier. Annars är Böll ingen humorist, har jag förstått, och till favoritnobelpristagare vill jag inte utnämna honom när jag bara har läst en bok.

    Favoritnovellförfattare för mig är däremot dansken Benjamin Jacobsen, som har skrivit humoristiskt om sin (fiktiva, tror jag) barndom i slutet av 1800-talet. Har också lästs i TV av Ernst-Hugo Järegård med stor inlevelse.

    I ännu högre grad än de andra frågorna är det svårt att svara på vilken som är ens favoritnovell, när det finns så många. Men en som jag återvänder till ibland är Sherlock Holmes-historien "The Boscombe Valley Mystery", kanske inte för att den är bättre än andra, men det var nog den första jag läste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sherlock Holmes är alltid kul att läsa om! Benjamin Jacobsen har jag inte hört så mycket om - spännande! Välkommen till utlottningen!

      Radera
  4. Jag är gärna med, intressanta noveller.
    Min favorit bland nobelpristagarna är just nu Patrick Modiano. Har läst flera av hans böcker och gillar dem alla. Det sägs att han skriver samma bok hela tiden, det håller jag inte riktigt med om. Men den mystiska stämningen är samma i alla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar Modiano :-) Då är du med i utlottningen!

      Radera
  5. jag vill jättegärna vinna boxen! mina svar på frågorna:

    Vilken är din favoritförfattare bland Nobelpristagarna i litteratur?
    En av dem är den store berättaren Isaac Bashevis Singer

    Vilken är ditt favoritverk (roman, pjäs, dikt, novell) skriven av en
    Nobelpristagare i litteratur?
    Kristin Lavransdotter av Sigrid Undset

    Vilken är din favoritförfattare som skriver noveller?
    Pia Juul

    Vilken är din favoritnovell?
    Fettpärlan av Guy de Maupassant

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen till utlottningen! Jag har faktiskt aldrig läst något av Singer... det borde jag naturligtvis, speciellt nu när du utnämner honom till favorit :-)

      Radera
  6. Milda makter, vilka svåra frågor! Men jag försöker.

    Vilken är din favoritförfattare bland Nobelpristagarna i litteratur?
    Jag tror jag väljer Selma, hon är en fantastisk berättare.

    Vilken är ditt favoritverk (roman, pjäs, dikt, novell) skriven av en Nobelpristagare i litteratur?
    Med risk för att jag ändrat smak sedan jag läste Synnøve Solbacken - vilket är högst troligt, eftersom det var i tonåren, så väljer jag ändå den.

    Vilken är din favoritförfattare som skriver noveller?
    Ännu svårare, eftersom fältet är så mycket större - lite av lottdragning blir det när jag väljer O. Henry.

    Vilken är din favoritnovell?
    "A Christmas Memory" 1956, av Truman Capote är en mycket charmig novell - som åtminstone för tillfället, är min favoritnovell. Svaren skulle förmodligen se annorlunda ut om jag skulle svara på dem i nästa vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Selma är svårslagen! Jag blir väldigt nyfiken på "A Christmas Memory - den ska jag kolla upp. Och nu är du med i utlottningen :-)

      Radera
  7. Vilken rolig tävling där man fick skriva från hjärtat istället för klassiska motiveringar och slogans. :)
    1) Imre Kertész
    2) Mannen utan öde av Imre Kertész. Fantastisk bok på så många nivåer.
    3) Jonas Hassen Khemiri. Men då han inte är en utpräglad novellförfattare väljer jag istället Jonas Karlsson som är vass som få. En suverän skådis OCH författare. Den komben är tilldragande.
    4) "Jag är en tjuv" av Jonas Karlsson. Men se det som en symbol för att man ska börja läsa och därmed även få upp ögonen för övriga alster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar tävlingen! Jonas Karlsson gillar jag också :-) Då är du med i utlottningen!

      Radera
  8. Selma Lagerlöf är nog favoritförfattaren . Gösta Berlins Saga - en roman / drama som jag gillar : Det andra är svårare att komma på just nu . Är gärna med i utlottningen av novellasken ! Ser fram emot lite spännande , givande läsning i vinter ! (Gunilla.M.B)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gösta Berlings saga tillhör min absoluta favoritläsning! Du är med i utlottningen :-)

      Radera
  9. TS Eliott är favorit nobel författaren för det är han som har skrivit texterna som sedan har blivit musikalen Cats. Roliga texter om katter och deras liv.. Så det måste bli min favorit även om jag tycker Selma Lagerlöf är bra och att det är roligt att hon blev första kvinna att vinna priset och en av få kvinnor som hitintills har fått priset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Katter gillar vi ju :-) Då är du med i utlottningen!

      Radera
  10. Doris Lessing med - Om de gamla kunde och de unga visste
    Min favorit författare som borde få nobelpriset är Margaret Atwood.
    Hon har en novel jag aldrig kommer få läsa eftersom den är nedgrävd och inte får läsas fören 2115 http://futurelibrary.no/
    Tova
    Tovling@hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad spännande med Future Library! Välkommen till utlottningen!

      Radera
  11. 1. Elfriede Jelinek är min absoluta favorit
    2. Pianolärarinnan
    3. August Strindberg
    4. Ett halvt ark papper

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jelinek har jag inte läst ännu, men har stående i bokhyllan här hemma. Och Strindbergs Ett halvt ark papper tycker jag mycket om! Så otroligt mycket innehåll på några få rader. Välkommen till utlottningen!

      Radera
  12. Vilken är din favoritförfattare bland Nobelpristagarna i litteratur? Selma Lagerlöf
    Vilken är ditt favoritverk (roman, pjäs, dikt, novell) skriven av en Nobelpristagare i litteratur? Spökhanden
    Vilken är din favoritförfattare som skriver noveller? Karin Boye
    Vilken är din favoritnovell? Ella gör sig fri av Karin Boye

    Amandanyman96@hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Selma och Boye - två favoriter! :-) Välkommen till utlottningen!

      Radera
  13. 1. Toni Morrison
    2. Bergstagen av Thomas Mann
    3. Alice Munro
    4. Lotteriet av Shirley Jackson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alice Munro är verkligen en skicklig novellförfattare! Välkommen till utlottningen! :-) Du kan väl svara igen här igen och lämna ditt namn eller din e-post så jag har nåt att gå på om du skulle bli vinnaren?

      Radera
  14. Min favoritförfattare bland Nobelpristagarna i litteratur är Selma Lagerlöf.
    Fångades tidigt av hennes böcker Jerusalem och sedan har det rullat på med fler av hennes böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Selma Lagerlöf tröttnar jag heller aldrig på! Då är du med i utlottningen! :-)

      Radera
  15. Svar
    1. Pamuk är förstås en av de stora! Välkommen till utlottningen :-) Svara gärna här igen och lämna namn eller e-post, så jag har nåt att gå på om du skulle bli vinnaren i utlottningen!

      Radera
  16. 1: Bob Dylan. Så svaren på 3 och 4 blir av samma författarskap: Flickan och kråkan av Mikael Wiehe. Nummer 2 kunde jag inte svara på. skulle behöva läsa lite mer Noveller för att kunna svara på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bob Dylan ja, högst aktuellt :-) Då är du med i utlottningen! Svara här igen och uppge namn eller e-postadress, så jag har nåt att gå på om du skulle bli vinnare av novellasken!

      Radera
  17. Vilken kul tävling med ett riktigt toppenpris! Håller tummarna.

    Efter mycket funderande (inte så lätt att välja) så har jag bestämt mig för Selma Lagerlöf och favoriten är hennes bok Kejsaren av Portugallien. Den är så otrligt fin och beskriver verkligen kärleken man känner när man får barn.

    Om jag ska välja en novellförfattare generellt så blir det Alice Munro - helt fantastisk! Men ska jag välja en favoritnovell så blir det faktiskt en annan författare, Hjalmar Söderberg och hans novell Kyssen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har helt samma smak här, märker jag! :-) Söderbergs noveller är jag mycket förtjust i! Välkommen till utlottningen!

      Radera
  18. Utmaningar och utlottningar är ju alltid kul :-)

    Vilken är din favoritförfattare bland Nobelpristagarna i litteratur?
    - Jag är härmis här och säger Selma Lagerlöf, eftersom hon är den jag oftast återkommer till och läser om, även om jag gillat andra också.

    Vilken är ditt favoritverk (roman, pjäs, dikt, novell) skriven av en Nobelpristagare i litteratur?
    - Harry Martinssons Aniara. Om jag ska välja en favorit av Selma så är det Kejsaren av Portugallien här också. (Sniff)

    Vilken är din favoritförfattare som skriver noveller?
    - Just nu L. M. Montgomery (favorit i repris)

    Vilken är din favoritnovell?
    - Det här går inte att svara på. :-)

    Jag kör en läsutmaning på min blogg: läs kvinnliga Nobelpristagare. De är inte så många, faktiskt... Vem är med?
    https://kattslavenkoko.wordpress.com/2016/11/25/lasutmaning-kvinnliga-nobelpristagare-i-litteratur/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Selma är ju väldigt bra :-) Du är med i utlottningen! Jag är ganska sugen på din utmaning faktiskt... :-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...