tisdag 22 november 2016

Läs en novell II: Hur jag tillbringar mina dagar och mina nätter

Håkan Nessers novell Hur jag tillbringar mina dagar och mina nätter passar väl in i novellutmaningens nr. 33: "Läs en novell där en hemlighet spelar en stor roll."

Novellen handlar nämligen om en man som gift sig med en kvinna som erkänner att hon har en mörk hemlighet i sitt förflutna. Hon vill inte berätta vad detta mörka består i och mannen ser heller ingen anledning att fråga ut henne, eftersom det förmodligen bara skulle röra upp oönskade känslor och omständigheter.

Men en kväll när han på väg hem slinker in på en bar för att ta ett glas, sitter en ensam man vid bardisken. Mannen presenterar sig som David Perowne och säger att han vet något om huvudpersonens fru. Huvudpersonen får onda aningar men tänker ändå att det måste röra sig om nåt slags missförstånd och låter mannen börja sin berättelse.

Det han får höra är något han aldrig hade kunnat föreställa sig och som ska komma att påverka honom på djupet.


Titel: Hur jag tillbringar mina dagar och mina nätter
Författare: Håkan Nesser
Utgivningsår: 2016
Förlag: Novellix
Antal sidor: 42


2 kommentarer :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...