fredag 11 november 2016

Augustnominerade bilderböcker

Av de sex Augustnominerade böckerna till 2016 års svenska barn- och ungdomsbok är hela fyra stycken bilderböcker.


Ulf Stark och Linda Bondestam har skrivit respektive illustrerat den charmiga Djur som ingen sett utom vi. Här kan man läsa och betrakta fantasieggande varelser som Bombomen, Daglingen och Quinellan.

Oj, en polis är Eva Lindströms Augustbidrag, och både text och bild är som vanligt omisskännliga. Två bröder vilar, blir jagade av en hund och träffar en polis som visar sig vara en pilot. Helt briljant i sin enkelhet. Se till exempel här:

"Men vi fortsätter i alla fall att vila.
Nu är vi längre bort, bakom ett träd."

De andra två nominerade bilderböckerna är de här:


Henrik Wallnäs och Matilda Ruta ligger bakom Åka buss,  där en familj flyttar. I det gamla krigsdrabbade landet är pappa och farmor kvar. Dramatiskt om familj, saknad och en ny framtid.

Sist ut av de fyra bilderböckerna är Ida Sundin Asps Idag vet jag inte vem jag är. Boken handlar om en morfar som glömmer vem han är och varje dag upptäcker allt på nytt. Han och barnbarnet har det mysigt ihop, tittar till morfaderns växthus och äter kakor.

Jag måste säga att jag gillar alla fyra, men kanske är Oj, en polis och Idag vet jag inte vem jag är lite mer favoriter än de andra. Och då har jag ju två nomineringar kvar att läsa i barn- och ungdomsklassen: Ormbunkslandet av Elin Bengtsson och Tio över ett av Ann-Helén Laestadius. Jag får se om jag hinner läsa dem också, innan det är dags att utse vinnaren på Augustgalan.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...