onsdag 23 augusti 2017

Läsutmaning: Var med på novellsudoku!


7
9
5

2
6
1
4



2
5

3
6

9

4


7


8

2
3

9


4

5

5
1
6
8
2
9

7


7
3



1

3
7
4
2
6
5
8

1








6
5
1

7

8

2
4


Steg 1: Börja med att lösa själva sudokut. Fyll i de tomma rutorna så att alla siffror från 1 till 9 finns med i varje lodrät och vågrät rad, samt i varje fyrkant med nio rutor.

Steg 2: De siffror som du själv skriver in motsvarar beskrivningar av de noveller som du ska läsa (se listan nedan).

För siffror du skriver in i rutor med blått (de översta fyrkanterna) ska novellen du väljer att läsa vara skriven av en svensk författare eller utspela sig i Sverige. De röda siffrorna (mittraden) betyder att novellen ska vara skriven av en europeisk författare (inte från Sverige) eller utspela sig i ett europeiskt land (inte Sverige). När det gäller siffror du skriver in i fyrkanterna med svarta siffror (nederst) ska novellen vara skriven av en författare från ett utomeuropeiskt land eller utspela sig i ett land utanför Europa. 

Du väljer själv vilka siffror/novellbeskrivningar du ger dig på först. 

För att klara läsutmaningen ska du läsa noveller motsvarande minst en valfri helt ifylld fyrkant från varje del av världen, alltså en fyrkant från den översta raden (Sverige), en från den mellersta (Europa) och en från den nedersta (världen). Du läser bara noveller som matchar de siffror du själv fyller i (alltså fyra i varje fyrkant). Allt som allt 3 fyrkanter och totalt 12 noveller. 

Slutdatum för sudokut är den 31 december 2017.

Hoppas du vill vara med. I så fall, skriv en rad här i kommentarsfältet och tipsa gärna om novellutmaningen på din egen blogg eller i sociala medier.



Noveller skrivna av en svensk författare (eller som utspelar sig i Sverige):

1. Färg i titeln
2. Av en kvinnlig författare
3. Mer än hundra år gammal
4. Något ätbart i titeln
5. Utgiven 2017
6. En titel utan ett "s"
7. Skriven i första person (alltså i jag-form)
8. Minst fyra ord i titeln
9. Tonårig huvudperson

Noveller skrivna av en europeisk författare (eller som utspelar sig i Europa):

1. Ingår i en debutnovellsamling
2. Lånad  på bibliotek
3. Handlar om att resa
4. Endast ett ord i titeln
5. Utspelar sig i historisk tid
6. Personnamn i titeln
7. Handlar om något du brinner för
8. Med en namnlös berättare
9. Av en manlig författare

Noveller skrivna av en utomeuropeisk författare (eller som utspelar sig utanför Europa):

1. Utspelar sig under sommaren
2. Handlar om vänskap
3. Djur i titeln
4. Handlar om fest/firande
5. Verb i titeln
6. I stadsmiljö
7. Siffra i titeln
8. Av en författare du aldrig tidigare läst
9. Köpt på antikvariat

15 kommentarer :

  1. Vilken rolig och kreativ idé! Jag är gärna med på detta. Men hur får jag tag i sudokut så att jag kan skriva ut det? Det går inte att högerklicka på bilden - eller är det bara jag? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du vill vara med!:-)Jag kan högerklicka och skriva ut - kanske inte världens snyggaste utskrift men ändå... Jag ska se om jag kan fixa så att det går lättare.

      Radera
    2. Det borde i alla fall gå att kopiera och klistra in i ett Word-dokument, för vidare utskrift...

      Radera
    3. Tack för dina svar!

      Jag kopierade en del av blogginlägget in i ett Word-dokument, smidigt, så fick jag med sudokut och reglerna. Nu har jag löst så nu ska jag jaga noveller i mina bokhyllor. Det här ska bli kul! :-D

      Radera
  2. Ja, det här ska jag försöka klura ut. Jag gillar at läsa noveller så jag är med!

    SvaraRadera
  3. kul fast aldrig löst sudoku... hur många noveller blir detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt sudoku är inte svårt - har fyllt i det mesta. Man kan be nån annan göra det åt en oxå ;-) Eftersom man bara behöver läsa noveller för de rutor man själv fyller i och från tre valfria kvadrater, blir det 12 noveller. Om man inte vill läsa fler för skojs skull förstås :-)

      Radera
  4. Jag ska be min man lösa sudokut för det har jag nog inte tålamod till. Men jag vill gärna läsa noveller.

    SvaraRadera
  5. Jag ska försöka lösa sudokut, men är inte säker på att jag har hjärnkapaciteten för närvarande. Men jag vill gärna hänga på ändå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns facit om du tittar på senare inlägg eller på fliken om sudokut längst upp på bloggen :-) Välkommen till novellhösten!

      Radera
  6. Kul! Så fantasifull du är. :-) Jag vill vara med, lägger upp den snarast.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...