måndag 16 oktober 2017

Tematrio - New York

Lyrans tematrio utspelar sig den här veckan i storstadsmiljö. Hon uppmanar oss:

"Berätta om tre romaner, filmer, TV-serier som utspelar sig i New York!"

1. A Little Life av Hanya Yanagihara skildrar de fyra kompisarna JB, Malcolm, Willem och Jude och deras liv i New York. Helt klart av de bästa böckerna jag läst i år.

2. Tell the Wolves I'm Home av Carol Rifka Brunt utspelar sig i åttiotalets New York. Fjortonåriga June har en alldeles speciell kontakt med sin morbror Finn och när han dör i AIDS ställs hennes värld på ända.

3. Till sist, Open City av Teju Cole, där bokens huvudperson, Julius, en doktorand i psykologi, lär känna New York (och sig själv) genom att vandra genom stadens gator.

21 kommentarer :

  1. "Tell the Wolves I´m Home" tyckte jag var en fantastisk bok.

    SvaraRadera
  2. Den mittersta har jag den översta vill jag läsa.

    SvaraRadera
  3. A little life är så bra, den kom med även i min trio

    SvaraRadera
  4. har läst Ett litet liv och Öppen stad och känner att jag någon gång borde läsa Tell the wolves I´m home

    SvaraRadera
  5. Har inte läst någon av böckerna i din trio men jag är nyfiken på A Little Life

    SvaraRadera
  6. Tell tje Wolves.. är den enda av dina titlar som jag känner till. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  7. Just ja, Låt vargarna komma! Den var fantastisk.

    SvaraRadera
  8. Tell the wolves... har jag stående bland mina olästa.

    SvaraRadera
  9. Låter som tre intressanta böcker. Ingen kände jag till.

    SvaraRadera
  10. Spännande böcker alla tre, jag vill läsa allihop :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...