måndag 26 november 2018

2018 års Augustpris

Nu står det klart vilka som tilldelats 2018 års Augustpris. På Augustprisets webbsida hittar du pristagarna och massor av information kring priset.

Årets svenska skönlitterära bok tilldelades Linnéa Axelsson för Aednan (Albert Bonniers förlag), med följande motivering från juryn:

"I Linnea Axelssons poetiska brottstycken skildras en annan sida av det framväxande nittonhundratalet. Förlusten av den samiska aednans livsrytm fångas i två familjehistorier där generationers undanträngda tillhörighet till språk och natur lämnat existentiella revor."

Det här var den enda av de skönlitterära böckerna jag på förhand hade läst och faktiskt tippat som en av de nominerade. Riktigt kul att den vann! Läs vad jag tyckte om Aednan här.

Priset för Årets svenska fackbok går till Svälten. Hungeråren som formade Sverige av Magnus Västerbro (Albert Bonniers förlag). Motiveringen lyder:

"En oavbrutet spännande och engagerande berättelse om svälten under klimatkrisen i Sverige 1867–69. Om hungern som bryter ned människor och samhälle. Än mer handlar det om politik, eller makt utan ansvar. Det handlar om bottenlös inkompetens och cynism och läsaren lever med dess offer, de som svalt ihjäl. Hjälpen som kom var “för litet och för sent”. Någon som ser parallellerna till vår tid?"

Det är inte ofta jag har läst den bok som vinner priset i fackboksklassen, och så var fallet även i år. Jag måste erkänna att beskrivningen inte gör mig särskilt lockad heller. Inte min typ av bok, helt enkelt.

Årets svenska barn- och ungdomsbok tilldelades Emma AdBåge för bilderboken Gropen (Rabén & Sjögren), med motiveringen:

"Gropen är en livsbejakande hyllning till den fria leken bortom trygghetstänk och säkerhets-certifierade sandlådor. Med dråplig humor och suverän bildbehandling visas att fantasin gror i det obevakade och vilda. Med ett konsekvent barnperspektiv gestaltas barn som ett ”vi” som gör barndom på egna villkor mitt inför de vuxnas ängslan inför all denna urkraft. Aldrig har väl en bok om den grå skolvardagen varit så färgsprakande!"

Gropen har jag läst och gillat! En riktigt bra bilderbok, som jag har skrivit om här.

Som jag tidigare konstaterat, delades i år också Svenska Förläggareföreningens Hederspris ut. Det gick till Ilon Wikland, med följande motivering:

"Ilon Wikland har en unik position och en särartad betydelse för barnlitteraturen i Sverige. Hennes bilder har präglat och inspirerat barn i flera generationer. Med sina stämningsmättade, färgrika barnboksillustrationer såväl som sina känsligt vibrerande svart-vita kapitelillustrationer är hon en bildberättare av allra högsta klass. Hon besitter en unik kombination av känslomässig bredd och teknisk skicklighet. Dessutom har hennes bildkonst haft ett stort och obestridligt inflytande på nya illustratörer världen över."

Sist, men inte minst, delades ikväll Lilla Augustpriset ut, och den lyckliga vinnaren blev Linn Spjuth med novellen vem beskyddar gudarna? Den och de andra nominerade bidragen till Lilla Augustpriset kan du läsa här.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...