onsdag 16 januari 2019

Läs en novell IV: Kostym av Ninni Holmqvist

"Kostym" är namnet på titelnovellen i Ninni Holmqvists samling från 1995.

Novellen handlar om en ung person som anländer till Singapore, nästan utan pengar och utan klädombyte eller andra tillhörigheter. Hen möter en amerikansk affärsman, får lift och följer sedan med upp till dennes hotellrum. Huvudpersonen använder både traditionellt manliga och kvinnliga produkter från mannens badrum och när mannen morgonen efter ger sig ut på en joggingrunda ikläder sig huvudpersonen mannens kostym och försvinner därifrån med mannens pengar och resväska.

Det står aldrig klart om huvudperson är man eller kvinna och det är säkert poängen. För mig blir novellen intressant eftersom jag famlar lite efter invanda könsmönster som inte finns där. Det är en lek med identiteter, med sociala roller, med könsroller. Att ikläda sig någon annans kostym är en perfekt symbol för detta.

Jag gillar verkligen Holmqvists "Kostym" och vill gärna läsa fler noveller ur samlingen. Vid en snabb blick ser jag att här finns en novell som heter "Cykel", en som heter "Katten" och dessutom en novell med titeln "På tåget tillbaka till Kairo". Alla tre hade ju passat ypperligt in på beskrivningar i Läs en novell IV (tips till någon annan som är med i novellutmaningen kanske?). I nuläget nöjer jag mig med att passa in Kostym på nr. 16: "Läs  en novell med ett klädesplagg i titeln."


Titel: "Kostym"
Ur: Kostym
Författare: Ninni Holmqvist
Utgivningsår: 2010 (ursprungligen 1995)
Förlag: Norstedts
Antal sidor: 9

4 kommentarer :

  1. helt fantastisk lite bokpärla!

    noveller kan en hitta lite varstans:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/01/inte-farligt-alls-av-richard-yates_18.html

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...