tisdag 29 januari 2019

Veckans topplista: 1800-talet

Varje vecka har Johannas deckarhörna sin topplista, där den som vill vara med ska tipsa om fem böcker på ett visst tema.

Den här veckan är temat 1800-talet och det finns massor av läsvärda böcker som antingen är skrivna på 1800-talet eller som utspelar sig då.

Här kommer min lista (utan inbördes ordning):

1. Selma Lagerlöf skrev mycket som utspelar sig på 1800-talet. Jag tipsar gärna om Kejsarn av Portugallien som ingår i nyutgivningen av de kvinnliga Nobelpristagarna.

2. Sarah Perrys roman Ormen i Essex utspelar sig också på 1800-talet och handlar om änkan Cora Seaborne som tillsammans med sin väninna Martha och sin son Frances flyttar till Essex där det går uppskrämda rykten om ett mystiskt odjur.

3. Tracy Chevaliers romaner utspelar sig alltid i historisk miljö. Hennes Remarkable Creatures handlar om verklighetens Mary Anning som viger sitt liv åt att leta fossiler på Englands sydkust.

4. En studie i rött var Arthur Conan Doyles första bok om Sherlock Holmes och Doktor Watson. Klassiskt detektivarbete i 1800-talsmiljö, som jag verkligen gillar.

5. Till sist, en nyare spänningsroman, men också den i 1800-talsmiljö. Caroline Eriksson skriver i Djävulen hjälpte mig om det så kallade Yngsjömordet, som är en riktigt ryslig historia.

30 kommentarer :

  1. Kejsaren av Portugallien har en särskild plats i mitt hjärta.

    SvaraRadera
  2. Av dessa har jag bara läst Kejsaren av Portugallien. Tyvärr minns jag den inte alls, det var så länge sen.

    SvaraRadera
  3. Eftersom jag riskerar att bli lite tjatig när det gäller Selma så hoppade jag över henne denna gång. Men "Kejsarn av Portugallien" är en av de absolut bästa romaner jag läst.

    SvaraRadera
  4. Ormen i Essex är den enda jag inte läst och den är jag jättesugen på att läsa.

    SvaraRadera
  5. Å, boken om Yngsjömordet måste jag skriva upp på min att-läsa-lista. Jag har läst om mordet, men inte den här versionen. Kejsaren av Portugallien är ju så otroligt bra och så sorglig tycker jag. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillade den. En mörk och obehaglig historia.

      Radera
  6. Selma Lagerlöf vill jag läsa mer av :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns massor med bra böcker av Selma!

      Radera
  7. Djävulen hjälpte mig var så bra. Det är den enda av dina fem som jag har läst.

    SvaraRadera
  8. En studie i rött har jag läst, superbra.

    SvaraRadera
  9. Läst nr 1 o 5 på din lista. Missade helt Lagerlöf, tur att hon fick vara med här. :)

    SvaraRadera
  10. Svar
    1. En bra bok, med snyggt omslag dessutom :-)

      Radera
  11. Nummer 1, 2 och 5 har jag bland mina olästa.

    SvaraRadera
  12. Djävulen hjälpte mig har jag läst, men jag tycker mycket bättre om hennes "nutidsböcker"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte läst nutidsböckerna, men det kanske jag skulle göra. Tack för tips!

      Radera
  13. oj då! Caroline Eriksson kände jag inte till. vistas ju då och då i Yngsjö

    SvaraRadera
  14. Gillar också en studie i rött.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...