söndag 27 januari 2019

Kaffepaus à la Hédi

Idag, den 27 januari, är det Förintelsens minnesdag.

Jag läser Historien om Bodri, den bilderbok som Hédi Fried skapat tillsammans med illustratören Stina Wirsén.

Boken bygger på Hédis egna erfarenheter av Förintelsen och är tänkt som en högläsningsbok för vuxna och barn tillsammans.

Hédis egna ord i bokens inledning säger allt om varför det här är en så viktig bok:

"Jag ska berätta om min barndom. Om hur jag var ett lyckligt barn i en lycklig stad. Det som hände sen är svårt att berätta om och svårt att lyssna på. Jag vill ändå berätta och jag vill att du lyssnar. För vi människor kan göra så mycket ont men också mycket gott. Vi har alla ett val, vi kan välja det goda."



2 kommentarer :

  1. Svar
    1. Visst är det ett allvarligt ämne, men jag tror boken kan funka bra som högläsningsbok. Hunden Bodri gör också att det finns något att glädjas åt i berättelsen.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...