tisdag 12 mars 2019

Veckans topplista: Vinterns bästa

Varje vecka har Johannas deckarhörna sin topplista, där man ska tipsa om fem böcker på ett visst tema.

Den här veckan ska böckerna vara de bästa vi läst under vintern. Här kommer min lista (utan inbördes ordning):

1. Jag tyckte mycket om Gerbrand Bakkers roman Däruppe är det tyst, och hoppas att Nilsson förlag kommer att ge ut fler av hans böcker (Omvägen finns också).

2. En annan bok jag läst i vinter är Jag for ner till bror av Karin Smirnoff. Ikväll ska jag lyssna till henne och Hans Gunnarsson på Åhus bibliotek. Det ser jag fram emot.

3. De osynliga av Roy Jacobsen tyckte jag mycket om. Det finns ytterligare två romaner om Ingrid som växer upp på en ö i Norge, och jag vill gärna läsa dem också.

4. Eva Ströms Rakkniven är en annan bok jag tyckte mycket om. Romanen handlar om fröken Julie från Strindbergs drama, men Ström ger henne i den här boken möjligheten till ett liv efter natten med Jean.

5. Till sist, Kvartetten av Aja Gabel, en roman om en stråkkvartett och deras förhållande till varandra och deras med- och motgångar i musikkarriären.


32 kommentarer :

  1. Tack för tipsen! Har inte läst någon men alla verkar intressanta.

    SvaraRadera
  2. Bakker gillar jag, kul att böckerna blir översatta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att förlag som Nilsson finns - kul att kunna bredda sin läsning.

      Radera
  3. Oj, kände inte till en enda av dessa, men kul med tips! Tack!

    SvaraRadera
  4. Tack för tipsen jag har inte läst någon.

    SvaraRadera
  5. Kvartetten har jag varit lite nyfiken på :)

    SvaraRadera
  6. ska också lyssna i Åhus. gillade både Smirnoff och Gunnarsson. De osynliga älskade jag! Rakkniven ska jag absolut läsa

    SvaraRadera
  7. ja, och Bakker är ju bara så bra!

    SvaraRadera
  8. Har inte läst någon av dessa, men flera av dem känner jag till och är nyfiken på.

    SvaraRadera
  9. Tack för intressanta tips.

    SvaraRadera
  10. Jag har inte läst någon av de här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du mycket bra att se fram emot :-)

      Radera
  11. Härliga tips! Inte läst någon av dem...än. ;)

    SvaraRadera
  12. De osynliga tyckte jag mycket om. Kvartetten ligger i en läshög och väntar på sin tur.

    SvaraRadera
  13. Inte läst någon av dessa, så jag tackar för tipsen!

    SvaraRadera
  14. Jag tyckte också om ``Jag for ner till bror``. De osynliga är jag väldigt nyfiken på! Har den hemma redo att läsas..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag for ner till bror var verkligen bra!

      Radera
  15. Jag for ner till bror har jag oläst i hyllan. Många som gillar den!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...