måndag 25 mars 2019

Månadens språk: Skomakaren och hans dotter av Gao Xingjian

Jag fortsätter med noveller när månadens språk i mars är kinesiska. Från Nobelpristagaren Gao Xingjians samling När jag köpte ett spinnspö åt farfar, har jag hämtat novellen "Skomakaren och hans dotter."

Händelserna i novellen återberättas av en person som kommer till floden tidigt en morgon för att hämta vatten och får syn på ett klädbylte som ligger och flyter i floden. Vid närmare undersökning visar det sig att det är den drunknade kroppen av Dajingzi, skomakarens dotter.

Nu uppdagas detaljerna kring hur illa skomakaren behandlade sin dotter. Han misshandlade henne och hon fick inte göra något som andra flickor i hennes ålder gjorde. Om hon så mycket som blev tilltalad av en man, blev skomakaren vansinnig.

Frågan de som samlats kring Dajingzis kropp nu ställer sig är hur hennes far, skomakaren, ska reagera på hennes död. Hon var ju ändå hans dotter.

Jag passar också in novellen på nr. 29 i Läs en novell IV: Läs en novell där någon dör/har dött.

Titel: "Skomakaren och hans dotter"
Ur: När jag köpte ett spinnspö åt farfar
Författare: Gao Xingjian
Översättare: Göran Malmqvist
Utgivningsår: 2000
Förlag: Forum
Antal sidor: 8




4 kommentarer :

  1. denna hittade jag på bibliotekets utgallringshylla, ska läsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar i alla fall den här novellen, så det lovar ju gott.

      Radera
  2. Jag försökte med hans roman En ensam människas bibel, men inser att jag inte kommer att hinna/orka/vilja ta mig igenom den nu. Kanske jag återvänder till den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det så, men den finns ju kvar om du skulle bli sugen senare :-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...