fredag 6 september 2013

Bokbloggsjerka - Om jag plötsligt fick fem miljoner

Annikas Bokbloggsjerka låter oss den här veckan drömma oss bort för en stund. Frågan lyder: "Vad skulle du göra om du plötsligt blev fem miljoner rikare?"

För mig är svaret lätt. Jag skulle köpa en lägenhet någonstans i London - den behöver inte vara stor eller ligga extremt centralt, bara den ligger just där. Alternativt skulle jag nöja mig med att bli stamgäst på ett mysigt B&B eller hotell och se till att åka dit en gång varannan månad åtminstone. Fem miljoner skulle ju räcka till ganska många resor tur & retur!

Varför just London då? Läs vidare, så får du se!

I London finns många trevliga bokhandlar, till exempel Waterstones på Piccadilly om man är ute efter det stora formatet, eller klassiska Hatchards (också på Piccadilly) för den mer intima varianten. Förutom att erbjuda massor av engelsk skönlitteratur brukar det också finnas ett rikt utbud med författarbesök och signeringar.


Jag skulle också passa på att göra en liten Wolf Hall-tur. Både Towern och Hampton Court är framträdande platser i romanen, och det skulle vara intressant att göra ett återbesök nu när jag har läst Hilary Mantels bok.

På kulturkomplexet Barbican håller The Royal Shakespeare Company till när de spelar utanför Stratford-upon-Avon, och jag skulle gärna se så många som möjligt av de klassiska pjäserna. Gärna Macbeth eller Hamlet!

På tal om Stratford, skulle jag också passa på att göra utflykter till andra platser i England. Varför inte ett besök till Cornwall och läsa ur Virginia Woolfs To the Lighthouse på plats?

Eller ett besök till Oxford och Christ Church College, och ta reda på mer om Alice i Underlandet, vars upphovsman Lewis Carroll fick inspiration till Alice från Alice Liddell, dottern till Christ Churchs dåvarande Dean.


Christ Church College, Oxford
En Jane Austen-tur skulle det definitivt bli! Kanske till Bath, där hon (om än ganska motvilligt) bodde under några år, eller till Chawton där hennes sista hem låg? Här kan man besöka Jane Austen's House Museum och dessutom handla Austen-prylar i den lilla butiken.
 
Austens hus i Chawton

Flera besök till bokbyn Hay-on-Wye i Wales hade jag också gjort. Hela byn är full av bokhandlar och man kan dessutom passa på att stanna till på något fik och njuta av lite Afternoon Tea.

Och så vidare...

Jag tror ni har förstått nu, vad mitt hjärta klappar lite extra för!



36 kommentarer :

  1. Vilket fint svar, kärleken till london framgår tydligt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo, London är min favoritstad (gillar övriga Storbritannien också!)

      Radera
  2. Ja London är ju rätt fantastiskt!

    SvaraRadera
  3. du får ordna gruppresa! jag hänger definitivt med! jag har varit på konsert i Barbican Centre och shoppat i Waterstones bokhandlar. det finns ju hur mycket som helst att göra i London och England. jag har vandrat i Thomas Hardys spår i Dorset (och skulle gärna göra det igen) och gått i Jane Austens knarrande dörr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en bra idé! Visst finns det massor av fantastiska saker att göra i England! Thomas Hardys spår låter spännande!

      Radera
  4. Jag tror jag borde lägga till London på min lista över resemål jag vill göra :)

    SvaraRadera
  5. Har du varit till Hay-on-Wye? Jag skulle gärna fara dit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har varit där några gånger, men det är flera år sen senast. Jag kan verkligen rekommendera ett besök där! Den lilla byn ligger vackert mellan gröna walesiska kullar och det finns massor med antikvariat att titta i. De ordnar en stor litteraturfestival också, men den har jag aldrig lyckats pricka in.

      Radera
  6. Jag håller också London varmt om hjärtat :) Det är synd att det ska vara så himla dyrt att bo där bara..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de fem miljonerna hade verkligen behövts! :-)

      Radera
  7. Mysig idé! En Jane Austen-tur vore ju hur häftigt som helst!

    SvaraRadera
  8. Underbart, nu blir jag sugen på den där resan till Penzance!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bästa är att det ju faktiskt är ganska enkelt att ta sig till England, även utan de fem miljonerna!

      Radera
    2. Ja, verkligen. Särskilt som jag bor i Gbg och har Ryan Ari om hörnet. Billigt och snabbt.

      Radera
  9. London är en härlig stad. Har inte varit där på många år, men ditt svar fick mig att börja längta tillbaka.

    SvaraRadera
  10. Jag är inte helt säker men en lägenhet i London kan nog tänkas gå loss på en hel del, men att du vill ha boende där förvånar mig inte alls. London är en fantastisk stad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag får nog nöja mig med ett mysigt B&B. Men det gör inget! :-)

      Radera
  11. Jag har aldrig varit i London, men jag skulle vilja :) Sedan får en ju speciella känslor för staden från film & tv och böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst får man! London är ju ofta med på ett hörn!

      Radera
  12. Bokresorna låter fantastiska! Vill du göra det ännu mer helhjärtat kan du lägga till tidstypisk klädsel... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade ju varit kul! Om inget annat så för de människor man träffar längs vägen :-)

      Radera
  13. Det märks vad ditt hjärta klappar extra för:). Jag skulle också vilja se alla dom platserna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att det faktiskt är möjligt att resa dit utan de fem miljonerna!

      Radera
  14. Ah, vilken bra idé! Jag älskar verkligen bokhandlarna i London. Blev riktigt sugen på att resa dit nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En höstresa till London vore ju inte helt fel :-)

      Radera
  15. Åhh, nu blev jag också sugen på att ta en resa till London :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man blir ju lätt det! jag är alltid sugen :-)

      Radera
  16. Precis vad jag skulle vilja göra också :) Väl spenderade pengar säger jag .)

    SvaraRadera
  17. Det låter som en fantastisk plan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu fattas bara de fem miljonerna - sen åker jag! :-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...