söndag 29 september 2013

En smakebit på søndag - Den bästa dagen är en dag av törst

 Den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten bjuder varje vecka på En smakebit på søndag. Man ger helt enkelt ett smakprov från en bok man för tillfället läser - på det viset kan man hoppa runt på alla deltagande bloggar och få lite nya lästips!
 
Jag har precis börjat läsa Den bästa dagen är en dag av törst av Jessica Kolterjahn. Det är en roman som baseras på ett år i poeten Karin Boyes liv. Jag gillar att läsa böcker som baseras på verkliga personer - gärna författare - även om man förstås inte kan se det som en sanning, utan just en roman.
 
Året är 1932 och Karin Boye har brutit upp från sitt liv i Stockholm och istället begett sig till Berlin, för att försöka komma tillrätta med sina problem. En av de första kvällarna i Berlin är hon på en middagsbjudning hos en av hennes bekanta, Vilhelm Scharp, för övrigt en av få personer hon känner i den nya staden. När mitt smakprov börjar har Boye kommit i samspråk med en frau Doktor Lachman:

   "Vad ska ni göra här i Berlin, frau Boye? Vilhelm nämnde att ni är författare. Ska ni skriva?"
   En lätt obehagskänsla far igenom mig. Jag vill inte bli för förtrolig och dessutom har jag upptäckt att många blir besvärade om man berättar att man ska gå i psykoanalys. Jag inser att jag inte behöver säga så mycket. Inget alls egentligen. Jag bara nickar. En nickning som blir kort och tvär och inte alls som jag tänkt mig.
   Jag har inte hunnit tala med Scharp på hela kvällen och jag ursäktar mig och går och sätter mig vid honom. Han sträcker sig över bordet och klappar mig på handen.
   "Hur känns det att vara här nu?"
   Jag söker efter rätt ord.
   "Förväntansfullt, antar jag", säger jag och ler.
                                                                                                         (s. 15)
 
Den bästa dagen är en dag av törst (inbunden)
 

28 kommentarer :

  1. Takk for smakebiten!:)
    Høres ut som en interessant bok. Kos deg masse med den!:)
    Ha en strålende søndag!

    SvaraRadera
  2. Jeg er ikke flink til å lese bøker som handler om virkelige personer. Men noen få har jeg da lest. De handler mest om mennesker/forfattere jeg virkelig ser opp til. Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  3. Jeg er ikke flink til å lese bøker som handler om virkelige personer. Men noen få har jeg da lest. De handler mest om mennesker/forfattere jeg virkelig ser opp til. Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  4. For en nydelig tittel det var på denne boka! Den virker bra- og lettlest selv for en nordmann som leste smakebiten på svensk ;o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror det skulle fungera även för en nordmann :-) Jag gillar också titeln!

      Radera
  5. Vet inte så mycket om Boye, får väl se om jag rättar till det någon gång.

    SvaraRadera
  6. Älskar den där titeln. Och så gillar jag verkligen Karin Boye, så det här kanske är en bok för mig. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är titeln bra (och dikten förstås)! Jag ser fram emot att läsa mer om just det här året i Boyes liv! Och kanske läsa om några av dikterna också.

      Radera
  7. Takk for interessant smakebit. Denne kan jeg tenke meg å lese.:)

    SvaraRadera
  8. Det här låter som en bok för mig! Tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Jag gillar den mycket hittills!

      Radera
  9. Dette høres ut som en interessant bok! Takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Hittills är den väldigt intressant, och jag ser fram emot den fortsatta läsningen!

      Radera
  10. Om Karin Boye, ja varför inte. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  11. Den här borde jag kanske läsa, är nog lite nyfiken på Karin Boye.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är riktigt bra hittills i alla fall!

      Radera
  12. En pärla du bjuder! Jag gillar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker mycket om vad jag läst i den hittills!

      Radera
  13. Den här boken är jag väldigt sugen på. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har något riktigt bra att se fram emot!

      Radera
  14. Ukjent forfatter, ukjent bok for meg. Kos deg videre med lesningen og takk for smakebiten! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag göra! Har snart läst ut boken nu och tycker fortfarande mycket om den!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...