fredag 13 september 2013

Bokbloggsjerka - Var skulle min roman utspela sig?

Fredagen är här, och så också Annikas bokbloggsjerka. Veckans fråga är: Om du skulle skriva en bok, var skulle den i så fall utspela sig:
  • i en stad?
  • på landet?
  • på en fiktiv plats?
  • på havet?
  • i framtiden?
  • i det förflutna?
  • i nuet?
  • i Sverige eller utomlands?
  • annat?

Nu är det ju så att jag redan har skrivit den där boken, som för övrigt kommer att göras tillgänglig för läsning på ett eller annat sätt senare i höst. Men mer om detta vid ett senare tillfälle!

Jag har valt att kalla min roman Ett ögonblick i sänder, och den utspelar sig i en icke namngiven svensk småstad. Jag har medvetet valt att inte uppge någon speciell "riktig" stad, även om många av platserna är inspirerade av miljöer som finns i verkligheten. Men jag gillar att det blir sådär allmängiltigt, som om det kunde ha varit i vilken småstad som helst. Kanske blir det till och med ännu lättare för läsaren att uppleva det som att platsen på något sätt känns väldigt bekant, om den inte är namngiven? Det har varit min teori i alla fall.

Just platser är annars väldigt viktiga för mig när jag skriver eller fantiserar kring olika projekt. Ibland är det just en geografisk plats som sätter igång idéflödet i mitt huvud. Till exempel vill jag någon gång väldigt gärna skriva något som utspelar sig i London. Då skulle jag, till skillnad från mitt första exempel, vara mycket tydlig med olika platsnamn och beskrivningar av de verkliga miljöerna. För läsaren skulle det helst bli som att de själva vandrade runt i London och upplevde det som boken skildrade.

Men det behöver inte vara just en stad som sätter igång processen. I Ett ögonblick i sänder är det en trappuppgång som står i fokus. När jag tänker på romanen nu är det huset med huvudpersonernas lägenhetsdörrar som jag ser framför mig. Steg i trappen, någon som går över golvet i lägenheten ovanför, porten som slår igen...

Också i det nya projekt, som lite sådär försiktigt börjar ta form i mitt huvud, är platser ett slags utgångspunkter. Mycket kretsar kring en övergiven sommarstuga vid havet och ett rum i en lägenhet mitt i stan med en stor flygel och tavlor som täcker väggarna nästan ända ner till golvet. Ja, det är nog så att just "var" en bok utspelar sig, är avgörande i mitt fall.


En bra plats för sommarhuset i en ny romanidé?
En annan sak som jag lagt märke till i mitt skrivande, är att det verkar som att det är lättast att skriva om en "verklig" plats när man inte längre befinner sig där. Det är naturligtvis en fördel om man tillbringat mycket tid på platsen så att man känner den väl, men det är inte förrän man får lite distans till den som den låter sig skildras. Det är som ett slags skimmer lägger sig över minnena av platsen och beskrivningarna blir skapade genom känslan av platsen, mer än de faktiska detaljer man ser när man är på plats. Så upplever jag det i alla fall.



24 kommentarer :

  1. Ett ögonblick i sänder låter väldigt intressant!

    SvaraRadera
  2. Jag håller verkligen med om det där sista, att en plats man lämnat får ett slags skimmer och att det är känslan man minns.

    Lycka till med dina skrivprojekt!

    SvaraRadera
  3. Tror nog också att det kan vara lättare att skriva om en plats man lämnat, så minnet kan ändra lite så det blir bäst. Annars hade nog i alla fall jag känt mig tvungen att gå och kontrolltitta på husfärger eller trädsort eller sådant...

    Ska bli spännande att läsa vad du menade med dina, lite kryptiska, antydningar om Ett ögonblick i sänder :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror också jag hade blivit lite för fixerad vid de verkliga detaljerna.

      Radera
  4. Jag känner igen mig i det där med känslan av en miljö, den måste bli rätt om historien ska fungera! :)

    SvaraRadera
  5. Jag håller med om att det är lättare att skriva om en plats när man inte längre är där! Jag bodde i England när jag skrev mitt första manus, som utspelas i Sverige. Och vilken bra titel du har fått till! Gillar verkligen "Ett ögonblick i sänder".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du gillar titeln! Jag kan berätta att det tog väldigt lång tid innan jag kom på den!

      Radera
  6. Att blanda flera olika platser till en enda fiktiv plats tycker jag kan vara ett bra koncept. Gillar din titel jättemycket!

    SvaraRadera
  7. Har inte riktigt tänk på det du skriver om att det är lättare att skriva om en plats när man inte längre är där. Det har du nog rätt i - kan vara lätt att hänga upp sig på detaljerna istället för att förmedla en helhets bild! Intressant... :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så funkar det för mig i alla fall. Kanske är det lättare att skildra rätt detaljer, eftersom man i efterhand minns det som man tycker är viktigt.

      Radera
  8. En svensk allmängiltig småstad låter kul. just för att du kommer att uppleva att dom som läser det kommer att göra allt för att placera den och påstå att; aha det är Falkenberg hon skriver om, eller någon annan stad. Så fungerar vi eftersom vi har svårt att acceptera allmängiltighet. London låter ju intressant, lyckas jag med det här projektet så kommer uppföljaren att handla till en del om den staden.Behöver du tips kan du googla i min sökruta, jag är inne på min tredje reseberättelse från staden med massvis av bilder.
    Ifall du var intresserad av mitt projekt så ligger ett utkast i bloggen.
    http://kajsalisasblogg.wordpress.com/mitt-romanprojekt/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande! Jag ska kolla på ditt utkast!

      Radera
  9. Din bok låter verkligen intressant, kommer hålla ögonen öppna för mer detaljer :)
    Om jag kom igång skulle jag också hämta inspiration i London till en bok, även om jag som du tror att det kan vara fördelaktigt både för läsare och författare att inte helt 100%igt definiera vilken plats som boken utspelar sig på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt! Och visst skulle London vara bra inspiration till en bok!

      Radera
  10. Det lät ju spännande med en bok på gång och det där med trapphus gillar jag starkt. Det finns något magiskt med alla lägenheter och vad som döljs bakom dörrarna i uppgångarna:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag också! Gillar att fantisera kring byggnader och vilka som döljer sig bakom dörrarna!

      Radera
  11. Om jag hade fantasi nog att skriva en bok (vilket jag insett att jag INTE har...) skulle jag nog välja en bekant miljö... Så spännande att du skrivit en bok!

    SvaraRadera
  12. För mig spelar det egentligen inte så stor roll om platsen är fiktiv eller verklig. Är den fiktiv kan jag låta fantasin flöda och beskriva staden precis som jag vill. Medan om det är en verklig stad som jag känner till kan jag vandra runt i staden, antingen i tankarna eller i verkligheten, och se hur allt utspelar sig. Så båda är roliga tycker jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om att båda sätten har sin charm!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...