måndag 2 september 2013

Tematrio - Tegelstenar

Lyran skriver i veckans tematrio att hon hamnat i ett "oplanerat tegelstensläsande", och det kan jag faktiskt instämma i. Jag också! Jag har ganska nyligen läst ut Wolf Hall (läs vad jag tyckte om boken här), håller på med Ulysses och ska snart ta mig an Aldermanns arvinge i en bokklubb.

Temat för trion är just "minnesvärda tegelstenar", och för att variera mig lite tänkte jag ta upp tre andra än de jag just nämnde.


Den första är egentligen lite fusk, eftersom jag inte läst den än! Men Agaat av Marlene Van Niekerk är nästa bok i en bokcirkel jag är med i och jag ser verkligen fram emot att börja läsa den. Romanen utspelar sig i Sydafrika efter att apartheid-systemet har fallit. På adlibris kan man läsa: "Berättelsen om den vita lantbrukarhustrun Milla de Wet och den svarta kvinnan Agaat gestaltar den såriga sydafrikanska samtidshistorien som ingen annan roman gjort tidigare."

Nästa roman är verkligen en tegelsten i ordets rätta bemärkelse. Med sina 942 sidor måste Shantaram av Gregory David Roberts vara den längsta bok jag läst. I ärlighetens namn är den faktiskt för lång. Det känns som om författaren har velat ha med precis allt i sin roman och den hade absolut tjänat på att kortas ner. Detta hindrar inte att innehållet är fantastiskt spännande. Det känns som om romanen har allt: ett myllrande gatuliv i Bombay, droger, kriminalitet, sjukdom, kärlek, medmänsklighet, dofter och färger. En sprakande läsupplevelse!

Till sist, en riktig klassiker, nämligen Vredens druvor av John Steinbeck. Romanen handlar om Tom Joad och hans familj som i depressionens trettiotal tvingas lämna sin farm och ge sig av mot Kaliforniens bomullsplantager och persikoodlingar på jakt efter arbete. Men det blir inte som de tänkt sig. Det finns alldeles för många fattiga familjer som flytt västerut för att alla ska kunna få anställning och för de som lyckas få plocka bomull en dag, är arbetsförhållandena minst sagt vidriga. Fängslande och upprörande läsning!

18 kommentarer :

  1. Vredens druvor är mycket bra! Det är en vanlig sjuka att författaren vill skriva om precis ALLT - trots att det oftast blir bättre berättelser om de törs rensa och korta ner och renodla. Fast så länge texten är riktigt bra är det förstås ok att den är lång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med! Visst finns det undantag, men i de allra flesta fall skulle en hel del kunna strykas utan att boken förlorar på det.

      Radera
  2. Shantaram har jag hållit i många gånger men den är så rackarns lång och texten blir så liten i pocket. När du nu skriver att den är för lång så lockar den allt mindre. Agaat däremot, den är bra. Kräver en rejäl ostörd stund så att man kan riktigt sjunka in!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Shantaram är verkligen läsvärd - det är en sån där bok som finns kvar länge i ens minne, mycket på grund av den häftiga miljön. Men den är...lång! Som sagt.

      Jag ser verkligen fram emot att läsa Agaat!

      Radera
  3. Jag håller med om att Shantaram var för lång, för mig var den alldeles för lång, lyckades inte fastna helt någon gång. Vredens druvor är en bok jag gillar, Steinbeck har skrivit mycket bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade ju Shantaram och kom verkligen in i den, men tyckte ändå den var onödigt lång. Visst är Steinbeck bra!

      Radera
  4. Det här är tre böcker som jag väldigt gärna vill läsa!!

    SvaraRadera
  5. "Vredens druvor" är en bok som jag skulle kunna tänka mig att läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är riktigt bra och känns fortfarande aktuell!

      Radera
  6. Shantaram är en bra bok, men den är verkligen för lång. Det där äventyret till Afghanistan eller var det nu var kunde han ha låtit bli helt och hållet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis vad jag också tyckte! Visserligen var det spännande att läsa om krigsupplevelserna, men det passade inte riktigt in i den övriga berättelsen.

      Radera
  7. Shantaram har jag hört mycket bra om, så den måste jag nog testa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är klart läsvärd - man förflyttas verkligen till Indien med hela myllret av människor och alla dofter och ljud!

      Radera
  8. Agaat står och väntar på mig i bokhyllan. Ska försöka läsa den i höst. Vredens druvor läste jag för ett tag sen, tyckte den var riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag ska ju också läsa Agaat snart. Jag tror och hoppas den är riktigt bra! Roligt att du också gillade Vredens druvor!

      Radera
  9. Vredens druvor läste jag i tidiga tonåren, jag tror inte jag förstod den fullt ut. De två andra har jag inte läst, men de låter spännande, tack för tips!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...