tisdag 10 september 2013

Kortlistan till The Man Booker Prize 2013

I morse tillkännagavs kortlistan till det brittiska litteraturpriset The Man Booker Prize. Priset har delats ut sedan 1968 och de nominerade är alltid författare från det brittiska samväldet eller Irland. Tidigare års vinnare inkluderar till exempel Hilary Mantel med både Wolf Hall (2009) och Bring Up the Bodies (2012), Margaret Atwood med The Blind Assassin (2000) och Yann Martel med Life of Pi (2002).

Kanske hittar vi några nya favoriter bland de här sex nominerade romanerna? Vinnaren tillkännages den 15 oktober.

De nominerade är:

We Need New Names av NoViolet Bulawayo
The Luminaries av Eleanor Catton
Harvest av Jim Crace
The Lowland av Jhumpa Lahiri  
A Tale For the Time Being av Ruth Ozeki 
The Testament of Mary av Colm Tóibín




We Need New Names (inbunden)

 
 
Luminaries (häftad)

 
HARVEST

 
 

The Lowland (häftad)


A Tale for the Time Being (inbunden)
 
The Testament of Mary (häftad)

4 kommentarer :

  1. Även om jag inte läst de andra är jag jätteglad att The Testament of Mary fortfarande är kvar i matchen. Helt underbar bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du har en favorit! Själv har jag inte läst någon av böckerna... Ännu!

      Radera
  2. Jag har inte läst någon av dem men jag hejar på Jhumpa Lahiri, det jag läst av henne hittills är mycket bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande! Jag blev nyfiken på flera av de här böckerna!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...