måndag 16 september 2013

Ugglans Quiz - Deckare

Nu är det hög tid för ett Quiz igen hos Ugglan & boken!
För någon vecka sedan handlade Annikas bokbloggsjerka om klichéer och många tog upp deckargenren som ett exempel där poliserna/detektiverna ofta följde en viss mall. Den buttre, småfete, något alkoholiserade mannen som har svårt med kvinnorna och gärna lyssnar på en viss typ av musik, känner vi alla igen.
Nu är det förstås inte alla deckare som faktiskt faller in i den beskrivningen, men tanken väcktes hos mig att det vore intressant att testa om det gick att känna igen vilken deckare det var frågan om baserat bara på ett ganska kort citat? En bra idé för Ugglans Quiz alltså! Sagt och gjort!

I Ugglans Quiz är det den här gången din uppgift att försöka lista ut böckernas huvudpersoner, alltså vilka poliser/privatdeckare, som beskrivs i citaten! När du vill kontrollera dina svar kikar du bara längst ner på sidan.
Dela gärna med dig i kommentarsfältet om du vill kommentera någon av böckerna som är med eller om du vill berätta hur det gick för dig. Svara också gärna på Quizfrågan som alltid följer efter citaten. Om du svarar i ett eget blogginlägg, glöm då inte att skriva en kommentar här så att vi andra kan hitta till din sida!

Åtta citat från deckare:

1. "I kylskåpet hittade han kall pasta med tomater, basilika och svarta oliver som doftade så ljuvligt att det kunde väcka liv i de döda samt en huvudrätt bestående av sardiner i lök och vinäger. [Han] hade för vana att helt och hållet förlita sig på den fantasifulla men folkligt enkla kulinariska konst som utövades av Adelina, hans hemhjälp och hushållerska som kom och gav honom lite handräckning en gång om dagen, mor till två obotligt kriminella söner, av vilken den ene satt i fängelse tack vare honom."


2. "- Hon bara ligger där i biblioteket och är död. Så du måste komma hit med detsamma.
   - Vill du att jag ska komma?
   - Ja. Jag skickar bilen efter dig.
   - Ja, ifall du tror att jag kan vara till någon tröst på något sätt, så - sade [hon] tveksamt.
   - Jag behöver inte någon tröst. Men du är styv på lik.
   - Inte! Mitt intresse för sådant där är rent teoretiskt.
   - Du är i alla fall väldigt styv på mord. Och hon är mördad. Strypt. Och jag tycker att ifall man en gång har fått ett riktigt mord i sitt hus så kan man lika gärna ha roligt av det, eller vad jag ska säga. Så nu ska du vara snäll och komma hit och hjälpa mig att ta reda på vem som har gjort det och avslöja mysteriet och så vidare. Det är faktiskt riktigt spännande, vet du.
   - Jaså, ja, visst kommer jag, lilla du, om jag kan vara till någon hjälp."


3. "Först nu förstår Erik att den blonde mannen är kriminalkommissarien som väckte honom för mindre än en timme sedan. Hans finlandssvenska hade inte varit lika påtaglig i telefon eller så hade Erik bara varit för trött för att registrera den.
   - Varför skulle jag vilja träffa polisen som hittade pojken? frågar Erik.
   - För att förstå varför jag behöver förhöra...
   [Han] tystnar när Daniellas telefon ringer. Han tar upp den ur sin kavajficka, ignorerar hennes framsträckta hand och tittar hastigt på displayen.
   - Det är nog till mig, säger [han] och svarar. Ja... Nej, jag vill ha honom här. Okej, men det skiter jag i."

4. "[Hon] pressade händerna hårt mot tinningarna. Huvudvärken, som legat som ett band över pannan sedan hon vaknade, hade under den sista timmen givit upphov till ett irriterande flimmer framför ögonen. Krister skulle hämta barnen. Personalen hade inte ringt från fritids än."
5. "Han la upp fötterna på skrivbordet och lutade sig bakåt i stolen. Kaffekoppen balanserade han på ena knäet.
   Telefonen ringde. När [han] sträckte sig efter luren miste han greppet om kaffekoppen. Kaffet stänkte över hans ben och koppen rullade bort över golvet.
   - Fan, ropade han irriterat med luren halvvägs mot örat.
   - Du behöver inte vara oförskämd, sa hans far. Jag ville bara veta varför du aldrig hör av dig.
   [Han] drabbades genast av ett dåligt samvete, vilket i sin tur gjorde honom arg."
6. "Framgången med hennes första fall uppmuntrade [henne]. Hon hade nu skickat efter, och fått, en handbok för privatdetektiver, och hon gick igenom den kapitel för kapitel och gjorde otaliga anteckningar. Hon hade inte gjort några misstag i det första fallet, tyckte hon. Hon hade fått reda på den information som stod att få tag i genom den enkla processen att göra upp en lista över sannolika källor och söka upp dem. Det hade inte krävt särskilt mycket. Förutsatt att man var metodisk så var det nästan omöjligt att göra fel.
   Sedan hade hon fått en ingivelse rörande krokodilen och hade följt den."


7. "[Han] vaknade med ett ryck och såg sig omkring.
   Böcker till höger. Böcker till vänster och rakt fram.
   Ingen tvekan. Han satt i fåtöljen i antikvariatet och hade somnat. Det stod en till hälften urdrucken kaffekopp på armstödet. Han såg på klockan. Några minuter i fem. Hade på sin höjd sovit en kvart således, det var som det brukade."


8. "Ända från andra sidan gatan kunde jag se att mannen hade ett stort, blått ankare tatuerat på ovansidan av handen. Därmed hade han anknytning till sjön. Han hade dock en militär hållning och reglementsenliga polisonger. Där har vi marinkåren. Han såg ut att ha en viss självkänsla och vana vid att föra befäl. Du måste ha lagt märke till hans sätt att hålla huvudet och svänga sin käpp. En stadgad, respektabel, medelålders man verkade han också vara vid första påseendet. Alla dessa fakta gav mig anledning att tro att han hade varit sergeant.
   - Fantastiskt! utbrast jag.
   - Vardagsmat, sa [han], men av ansiktsuttrycket att döma gladde han sig åt min påtagliga förvåning och beundran."
Quizfrågan:
Vilken/vilka är din/a favoritdeckare? Varför?



De rätta svaren:
1.Salvo Montalbano (ur Terrakottahunden av Andrea Camilleri). 2. Miss Jane Marple (ur Liket i biblioteket av Agatha Christie). 3. Joona Linna (ur Hypnotisören av Lars Kepler). 4. Maria Wern (ur Svart fjäril av Anna Jansson). 5. Kurt Wallander (ur Mannen som log av Henning Mankell), 6.  Precious Ramotswe (ur Damernas detektivbyrå av Alexander McCall Smith). 7. Van Veeteren (ur Svalan, katten, rosen, döden av Håkan Nesser).  8Sherlock Holmes (ur En studie i rött av Arthur Conan Doyle).



4 kommentarer :

  1. Det gick inte så bra för mig, klarade bara tre stycken

    SvaraRadera
  2. Känner mig just nu som en katt framför ett fat med grädde, 6 rätt! Men att svara på favoritdeckare var svårt, finns så många, och många av dem är ganska förgängliga... Men gillar Åsa Larsson för tillfället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är nog inte så lätt! 6 rätt är verkligen bra jobbat! Jag gillar också Åsa Larsson - har hennes senaste oläst :-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...