torsdag 25 juni 2020

Eight Ghosts: The English Heritage Book of New Ghost Stories

I Eight Ghosts har åtta brittiska författare inspirerats av varsitt historiskt besöksmål av de över 400 som English Heritage förvaltar. Resultatet är ett antal spökhistorier som utspelar sig på olika slott, en ruin från romartiden och en bunker från kalla kriget.

Detta är mysryslig läsning som kanske hade passat ännu bättre en mörk höstkväll, men det funkar fint också i sommarvärmen. Anledningen till att jag överhuvudtaget hittade boken var att jag såg att Max Porter hade bidragit med en novell till samlingen, och eftersom jag verkligen gillar hans två romaner, Grief is the Thing with Feathers och Lanny, blev jag sugen på att läsa. 

De andra författarna går inte heller av för hackor. Här finns ett bidrag från en annan av mina favoritförfattare, Jeanette Winterson, och andra namn är till exempel Mark Haddon, Sarah Perry och Kamila Shamsie. Det ska sägas att alla noveller i samlingen inte tilltalar mig lika mycket, men till favoriterna hör just Max Porter med novellen "Mrs Charbury at Eltham", där ett speciellt kartrum (som finns på riktigt) spelar en viktig roll. 

Boken har också ett avsnitt med fakta om de olika besöksmålen i novellerna (och fler därtill), där det berättas om vilka spöken och övernaturligheter som tydligen ska förekomma. Jag har inte besökt något av novellernas resmål i verkligheten, men väl några av de andra som nämns. Några spöken har jag däremot inte sett till, även om det är trevligt att läsa om dem.


Titel: Eight Ghosts: The English Heritage Book of New Ghost Stories
Författare: Mark Haddon, Jeanette Winterson, Sarah Perry, Andrew Michael Hurley, Stuart Evers, Kamila Shamsie, Kate Clanchy och Max Porter
Utgivningsår: 2017
Förlag: September Publishing
Antal sidor: 214

2 kommentarer :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...