lördag 27 juni 2020

Jorden runt på 100 böcker: Afternoon Raag av Amit Chaudhuri

När jag för massor av år sedan gick på en språkskola i London fick jag tips om romanen Afternoon Raag av Amit Chaudhuri. Jag minns att jag köpte den på ett antikvariat i Notting Hill, men sedan blev den stående i bokhyllan. Nu har jag i äntligen läst den och dessutom passat in den som en bok från Indien i Jorden runt på 100 böcker.

Romanen utspelar sig både i Oxford, där huvudpersonen - en ung man från Indien - studerar, och i Calcutta och Bombay där han växte upp. 

Det här är inte en bok med en rafflande handling och spänning. Istället är tempot lugnt och eftertänksamt, och författaren beskriver de små detaljerna så att jag ser dem nästan som med nya ögon. I Oxford noterar han allt med nykomlingens fascination, i minnena från Indien färgas beskrivningarna av melankoli, och jag älskar att läsa om båda.



Titel: Afternoon Raag
Författare: Amit Chaudhuri
Utgivningsår: 1994
Förlag: Minerva
Antal sidor: 133

2 kommentarer :

  1. tack för trevligt tips! 🇬🇧
    När du säger det så gick jag också i språkkurs i Bournemouth, min landlady var jämngammal, så vi har haft sporadiskt kontakt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att ni fortfarande har kontakt!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...