torsdag 22 april 2021

Månadens tema: Ert blod på mina broddar av Elin Lucassi

I april är det tecknade serier eller grafiska romaner som gäller i utmaningen Månadens tema. Den första boken i temat jag har läst är Elin Lucassis Ert blod på mina broddar.

Boken handlar om Elin som är på väg hem på tunnelbanan efter arbetet en gråslaskig vinterkväll. Hemma möts hon av barnen som inte gjort sina sysslor, och ett kylskåp som bara erbjuder vissnad kål. Dessutom har Elin mensvärk. Det känns inte som om det kan bli mycket värre.

Elins vrede över orättvisorna och över manssamhället driver henne ut på en promenad med Rage Against the Machines Killing in the Name of i öronen. Just den detaljen får mig att le, eftersom också jag tycker att den låten funkar bra för att få utlopp för ilskan som ibland kommer. 

Överhuvudtaget är boken träffsäkert skildrad, och  humoristisk och allvarlig på samma gång. Jag gillar!



Titel: Ert blod på mina broddar
Författare: Elin Lucassi
Utgivningsår: 2019
Förlag: Ordfront
Antal sidor: 90

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...