söndag 25 april 2021

Jorden runt på 100 böcker: Utan blod av Alessandro Baricco

Jag skrev om Alessandro Bariccos Silke för ett tag sedan, och efter tips av Klimakteriehäxan och Jenny Holmström om fler titlar av författaren, har jag nu också läst Utan blod.

Jag gillar verkligen Bariccos sätt att skriva kort och koncist och ändå få med så mycket detaljer och, i det här fallet, spänning. 

Boken handlar om den unga Nina som i en dramatisk scen i början av boken gömmer sig i ett hålrum i köksgolvet. Hennes pappas fiender försöker komma åt honom i rummet ovanför och pappan och sonen i familjen mördas brutalt. Nina överlever, tack vare en pojke från motståndarsidan som hittar henne i hålrummet och låter henne förbli gömd.

Bokens andra del handlar om den nu åldrade Nina som konfronterar pojken som hittade henne i barndomen, nu en äldre man som aldrig kunnat glömma bilden av den skräckslagna flickan.

Med Utan blod passar jag på att bocka av Italien min min utmaning Jorden runt på 100 böcker


Titel: Utan blod
Författare: Alessandro Baricco
Översättare: Viveca Melander
Utgivningsår: 2005
Förlag: Albert Bonniers
Antal sidor: 98

2 kommentarer :

  1. Men hoppsan. En bok av Baricco jag inte alls kände till! Du har väl inte missat "1900"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska absolut läsa den också! Tack för tips!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...