måndag 2 oktober 2023

September 2023

September passerade ruskigt snabbt, men det har knappt känts som en höstmånad, tycker jag. Återstår att se hur oktober blir.

I början av månaden hade jag redan kommit långt i Karl Ove Knausgårds Vargarna från evighetens skog - del två i en trilogi - så den har jag läst klart. Jag är väldigt förtjust i de här böckerna, så att jag ska läsa den tredje delen är en självklarhet, även om jag nog väntar ett tag. Riktigt välskrivet är det, och jag ser verkligen fram emot att se hur allt ska knytas ihop i den tredje boken.

Jag har också hunnit med en kriminalroman, nämligen The Searcher av Tana French. Boken handlar om Cal Hooper, en före detta polis som flyttar från Chicago till en liten by på Irland för att börja ett nytt liv. Där blir han bekant med en pojke som övertygar honom att hjälpa till att hitta pojkens storebror som har försvunnit. Det här är lika mycket en roman om vänskap, som en spännande historia. Att huvudpersonen inte längre är polis gör också att utredningsmetoderna blir lite annorlunda. 

Från Irland tog jag mig till Japan, genom Senseis portfölj av Hiromi Kawakami som är vår nästa bok i bokcirkeln. Jag gillade den här lågmälda berättelsen om vänskapen och kärleken mellan en ensam kvinna i fyrtioårsåldern och hennes före detta lärare i japanska. Lättläst och samtidigt tänkvärt.

När Pija Lindenbaum skapar något nytt vill jag läsa, så bilderboken Frekes fot har jag också tagit del av. Det här är en lite skruvad berättelse om Freke Lundberg som fått ett par snygga och snabba skor. Han har på sig dem när han går och lägger sig, men på morgonen när han vaknar är den ena skon borta. Dessutom är också foten som skon satt på försvunnen. Freke börjar leta och fråga runt om någon sett hans sko och fot. 

September är också månaden för både Kristianstad bokfestival och Bokmässan i Göteborg. Jag besökte båda och hade hur trevligt som helst. På Kristianstad var det förutom författarbesök också ett litteraturquiz och en konsert med Johan Airijoki. Och på Bokmässan var det det ju extra allt, som vanligt. Här bjuder jag på några bilder av en del av de programpunkter som jag tog del av:

Joshua Cohen och Jonas Hassen Khemiri om sina böcker Netanyahus och Systrarna.


Kjell Westö och Lena Frölander-Ulf om hur det är att leva tillsammans med en annan författare. 


Abdellah Taïa om sin roman Leva i ditt ljus.

Sjón och Solvej Balle om Codex 1962 och Om uträkning av omfång.

Denise Mina


3 kommentarer :

  1. Senseis portfölj är fin, Knausgård skriver så vackert, ingen Bokmässa för mig, lite vissen efter resan till Normandie, firade att vi varit gifta 40 år

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis på bröllopsdagen i efterskott! Då firar man alltså rubinbröllop, eller? Hoppas du mår lite bättre nu. Tur att det finns böcker att pigga upp sig med.

      Radera
  2. Ser ut som att du hann med en hel del intressant på mässan!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...