fredag 11 oktober 2024

September 2024

September slog kanske inte rekord som läsmånad direkt, men det jag läste gillade jag. Till Novellresan 2024 var det tema Barndomslandet och jag läste främst noveller av Astrid Lindgren, men också en av Katherine Mansfield. Se vilka jag läste och vad jag tyckte här.

En novell som fick mig att drömma mig tillbaka till Oxford, var Lyra's Oxford av Philip Pullman. Den utspelar sig ett par år efter händelserna i Northern Lights-trilogin och handlar om Lyra och hennes daemon Pantalaimon som sitter uppe på taket på Jordan College och ser ut över Oxfords takåsar. Då får de syn på en fågel som till synes blir brutalt attackerad av en flock svalor. De inser snart att fågeln är en häxas daemon och försöker rädda den. 

Jag läste också en riktigt spännande deckare, nämligen Botanikern av M.W. Craven. I den här den femte boken i serien ställs Washington Poe, Tilly Bradshaw och de andra inför ett ovanligt knepigt fall. En giftmördare skickar dikter och torkade växter till osympatiska kändisar. Trots att offren blir varnade och polisen vidtar säkerhetsåtgärder, lyckas mördaren komma undan gång på gång. Samtidigt blir Poes vän, patologen Estelle Doyle, anklagad för mord, och han gör allt för att bevisa hennes oskuld. 

Under september hann jag också börja på Karl Ove Knausgårds Det tredje riket, en bok som jag verkligen sett fram emot att läsa. Mer om vad jag tyckte om den kommer senare. 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...