söndag 21 december 2014

Tankar om Doktor Zjivago?

I den bokcirkel jag är med i ska vi den här månaden läsa Boris Pasternaks Doktor Zjivago (1958). Jag blir alltid glad när någon väljer en klassiker som man kanske annars inte kommit sig för med att läsa, och Doktor Zjivago har länge funnits med på min att-läsa-lista.
 
Men när jag tänker efter inser jag att jag faktiskt i princip inte vet någonting om bokens handling. Många klassiker känner man ju till trots att man inte läst dem bara för att de är så omtalade. Men alltså inte den här gången.
 
Jag tror heller aldrig jag har sett filmatiseringen från 1965 med Omar Sharif och Julie Christie. Fast ändå får jag en viss  scen i huvudet när jag tänker mig filmen. Jag ser en vintrig tågstation, röken som väller ut ur ett ånglok och en man i päls eller möjligtvis någon slags björnskinnsmössa framför mig. Är det ens rätt film? Jo, det måste det väl vara.
 
När jag googlar på Doktor Zjivago ser jag också att det tydligen finns en engelsk miniserie från 2002 med Hans Matheson och Keira Knightley i huvudrollerna. Och så är ju Sanna Nielsen just nu aktuell i musikalen Doktor Zjivago i Malmö. Många olika Zjivagos alltså.
 
Har du läst Doktor Zjivago och vad tyckte du i så fall? Kanske har du sett någon filmatisering eller musikalen?
 
 

2 kommentarer :

  1. Jag såg filmen som barn men har inte den blekaste vad jag tyckte om den. Borde också läsa boken, har fått den av en äldre släkting.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...