måndag 1 augusti 2016

Två Augustprisvinnare

Jag har börjat läsa ifatt lite av de Augustprisvinnare jag fortfarande har olästa. I veckan har jag hunnit med två stycken ur kategorin barn- och ungdomslitteratur - en bok för de lite yngre barnen och en ungdomsbok.



Ulf Stark och Anna Höglunds bok Min syster är en ängel vann Augustpriset 1996. Det är en fin liten berättelse om en pojke som funderar kring sin syster som dog redan i mammans mage. Pojken får en peruk med långt gyllene änglahår och iklädd den och en röd klänning föreställer han sig hur systern skulle ha sett ut. På det här viset går han runt och visar systern sina favoritställen i staden där han bor.

Eddie Bolander & jag av Bo R Holmberg & Katarina Strömgård hette vinnaren år 2005. Boken har lite text och många snygga illustrationer som tillsammans skildrar berättelsen om artonårige Steve som en dag får ett telefonsamtal från sin pappa Eddie som han inte träffat på tio år.

Jag gillar båda böckerna och det är lätt att förstå att de är vinnare (även om jag inte har koll på vilka andra böcker som var nominerade de här två åren).

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...