lördag 27 maj 2017

Bloomsbury inspirerar

Jag tyckte det vore närmast hädiskt att inte läsa något av Virginia Woolf när jag snart ska en sväng till London och dessutom bo mycket nära Bloomsbury.

Jacob's Room hade jag ännu oläst och dessutom är den en av romanerna i min utmaning 3 x 3 under 2017. Det tog bara några sidor innan jag var helt uppslukad.

En intressant detalj är att Woolf på ett ställe beskriver "lilacs that drooped in April", vilket förstås är helt fel tidpunkt på året. Enligt noterna har hon själv i ett brev påtalat att detta var ett av romanens "glaring mistakes." Skönt att se att även de allra, allra bästa, ibland råkar göra fel.

Vilken/vilka är era favoritbok/böcker av Virginia Woolf?


4 kommentarer :

  1. Jacob´s room finns i hyllan, men jag har inte läst den. svårt att välja favoritbok, men jag var mycket förtjust i Ögonblick av frihet. Dagboksblad 1915 - 1941

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det skönt att ha något kvar att läsa av favoritförfattare :-)

      Radera
  2. jag har försökt följa hennes promenad, finns ett hotell där som heter Bloomsbury - har inte läst alla än :)
    Jacob är den där morbrorn som dog i kriget.
    Ett eget rum är väldigt feministisk; kvinnor utan utbildning... Åren är fin, Mot fyren passar på sommaren... jag vill börja läsa hennes dagböcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle också gärna läsa dagböckerna och gå i hennes fotspår!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...