torsdag 25 maj 2017

Just-nu-enkät inför långhelgen


Enligt O försöker strukturera sin läsning inför långhelgen med hjälp av en just-nu-enkät. Jag hänger på.

Vid sängen: Just nu finns där utöver den bok jag håller på med som mest, Jacob's Room av Virginia Woolf, bara en bok till, nämligen De kommer att drunkna i sina mödrars tårar av Johannes Anyuru.

På soffbordet: Här finns faktiskt sällan så många av mina böcker. Nu när jag tittar efter ligger där Guinness World Records 2016 (som förutom att bläddras i av sonen också funkar utmärkt som underlag till kaffekoppen).

I handväskan: Här finns sällan några böcker om jag inte har lånat hem nån bok från bibblan och fraktar hem den. Jag kör bil till jobbet och får sällan tillfälle att läsa nåt i pauserna under arbetsdagen. Inför en resa är det förstås en helt annan sak - då har jag minst en bok i väskan.

I öronen: Emellanåt kommer jag in i perioder när jag lyssnar på ljudböcker, men en sån period har jag inte nu.

På läsplattan: Inte heller nåt för tillfället.

Borde jag påbörja: Någon av de kvinnliga Nobelpristagarna i En kattslavs dagboks utmaning. Jag har läst några få sidor i Pearl S. Bucks Mina skilda världar, men det räknas knappt. Det får bli skärpning på den punkten.

Borde jag läsa ut: Jag har av någon anledning inte avslutat Assia Djebars bok Ingenstans i min fars hus trots att jag har läst de första 174 första sidorna och gillat dem. Nu får jag kanske börja om från början istället. Jag har heller inte läst ut Tom Malmquists I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv. Det blev helt enkelt för mycket sjukdom, sjukhus och död för min smak, speciellt som jag själv hade upplevt alldeles för mycket av den varan när jag läste boken.

Bokklubbsbok: Vi har just nu ett kvinnligt arbetarlitteraturtema i vår bokcirkel. Vi har redan läst Moa Martinson, Kerstin Ekman och Elsie Johansson. Nästa gång är det dags för Sara Lidmans Tjärdalen.

Längtar jag efter att få läsa: Jag är sugen på att läsa Ett litet liv av Hanya Yanagihara, och nu när långhelgen och så småningom sommarledigheten närmar sig kan det kanske bli tid för denna tegelsten.

Tre andra böcker i min TBR-hög: Addlands av Tom Bullough är jag sugen på att läsa, liksom Sally Greens Half Bad och Majgull Axelssons Ditt liv och mitt.


8 kommentarer :

  1. Svar
    1. Det här blir det första jag läser av honom. Har höga förväntningar!

      Radera
  2. Anyurus förra bok var fin och hans dikter tycker jag mycket om. Ska bli intressant att läsa. Och förväntningarna på Ett litet liv är skyhöga! Däremot har jag faktiskt aldrig läst något av Sara Lidman. Det kanske jag borde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser fram emot att läsa Anyuru! Tycker absolut du borde testa nåt av Sara Lidman.

      Radera
  3. trodde aldrig att jag skulle orka läs Tom Malmquists bok, men det gjorde jag och jag tyckte att den var väldigt bra. Ett litet liv är sommarbok i läsecirkeln som också läst Tjärdalen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nån dag ska jag väl också orka - många säger ju att hans bok är riktigt bra.

      Radera
  4. Lidman har jag aldrig läst. Kanske borde jag? Väntar och ser vad du tycker om Tjärdalen först. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst flera böcker av Lidman, men det var ett tag sedan nu... Ska bli intressant att se vad jag tycker när jag läser om Tjärdalen.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...