tisdag 16 januari 2018

Veckans topplista: Vinterkänsla

Varje vecka kör Johannas deckarhörna en topplista, där man ska lista fem böcker enligt ett visst tema:

"Mitt i januari, de hotar med snö och minusgrader även i landets södra delar och det känns mest kallt och grått nu när julens glitter är utslängt. Såklart vi ska uppmärksamma det, för även i böckerna blir det ju ibland riktig vinterkänsla. Det kan vara i handlingen, eller kanske själva omslaget."

Min topplista kommer här:

1. I Tove Janssons Trollvinter är det verkligen gott om vinterkänsla. När mumintrollet vaknar ur vinterdvalan och inte kan somna om, blir han det första mumintrollet som får uppleva Mumindalen under den magiska vintern.

2. En lång vinter av Colm Tóibín uspelar sig i en liten bergsby i Spanien. Miguel återvänder efter lång tid till sin familj och när alla åker till byn för att handla märker han hur modern smyger iväg ensam. Han inser att hon är alkoholist, något som de andra i familjen verkar vilja dölja för honom. När det blir morgon märker de att modern är försvunnen. Det är också då snön börjar falla och redan efter någon timme råder full snöstorm.

3. Jag har precis läst ut Dark Matter av Michelle Paver. Boken utspelar sig under en arktisk expedition på 1930-talet och är en spökhistoria. Den är riktigt bra, både i beskrivningarna av den isolerade arktiska miljön och i läskigheterna.

4.  I Snow Falling on Cedars av David Guterson faller snön som ett slags ackompanjemang till de händelser som sakta nystas upp i boken. Året är 1954 och på den lilla ön San Piedro utanför USA:s nordvästra kust är japanskättade Kabuo Miyamoto anklagad för mordet på en lokal fiskare.

5. Så mycket vintrigare och kallare än miljön i Expeditionen: Min kärlekshistoria av Bea Uusma blir det inte. Berättelsen om hur hon begav sig till Antarktis för att följa i spåren efter ingenjör Andrées expedition är en favorit.


40 kommentarer :

  1. En lång vinter av Colm Tóibín är fin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den! Jag borde läsa mer av Tóibín.

      Radera
  2. Expeditionen skulle jag gärna vilja läsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är riktigt bra! En fackbok som ändå framkallar massor av känslor.

      Radera
  3. Trollvinter vill jag läsa!! :)

    SvaraRadera
  4. jag har med Tóibín och Uusma också, men glömde Trollvinter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid några man glömmer. Jag har redan kommit på flera stycken som jag kunde haft med.

      Radera
  5. En lång vinter såklart. Vintrig och rysande så det förslår. Uusmas bok är ju också kall kall kall och vintrig och isbjörnar och umbäranden. Har nyss läst och förundrades.

    SvaraRadera
  6. Expeditionen är den enda jag läst av böckerna på din lista.

    SvaraRadera
  7. Mumintrollen fick plats på min lista också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att inte ta med dem i alla möjliga sammanhang ;-)

      Radera
  8. Hur kunde jag glömma Expeditionen?! Den är ju hur bra som helst!

    SvaraRadera
  9. Inte läst någon av dessa, inte ens Bea Uusmas bok, men det vill jag ju, hemskt gärna. :)

    SvaraRadera
  10. Har läst tre av dem på din lista: Tove J, Uusma och Guterson. Av Toibin har jag läst något men minns inte vad ... Då kanske jag bör sätta upp Dark Matter på min att-läsa-lista?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag! Det är en klassisk spökhistoria i häftig miljö.

      Radera
  11. Expeditionen är så otroligt bra.

    SvaraRadera
  12. Expeditionen är ju perfekt :)

    SvaraRadera
  13. Colm Tóibín har jag inte läst något av, men jag har en annan bok i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar finnas massor av vintriga böcker!

      Radera
  14. Bea Uusmas bok har jag velat läsa länge nu, och i förra veckan kom den med posten, så äntligen är det dags! Trollvinter är verkligen fin.

    SvaraRadera
  15. Uusmas bok har jag också med, fantastisk bok!

    SvaraRadera
  16. Vill läsa flera av titlarna. Uusma och Pavers böcker gärna så fort som möjligt.

    SvaraRadera
  17. Snow Falling on Cedars är en fantastisk bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar också den (även om det var längesen jag läste)!

      Radera
  18. Jag tyckte också hemskt mycket om 'Expeditionen'. Och Trollvinter är ju en favorit sedan barndomen. Jag måste ha läst den åtminstone ett 30-tal gånger och lyssnat ytterligare några. 'Dark Matter' blev jag väldigt nyfiken på. Jag har läst Pavers 'Bronsdolken', hela serien, för min äldste och han älskade den. En av våra katter är dessutom döpt till Amok efter lejonet :) 'Vargbröder' har jag däremot aldrig lyckats få honom att intressera sig för, så då lyssnade jag på första delen själv i somras för att se vad det var för något.
    'Snön faller på cederträden' har jag ju sett i "alla tider" men aldrig kommit mig för med, jag vet inte varför. 'En lång vinter' hade jag inte hört talas om. Den lät ju också intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett att Pavers också skriver för en yngre publik, men har inte läst nåt av de böckerna. Kanske är något för sonen då.

      Radera
  19. Jag älskar Michelle Pavers Dark Matter – och hennes Thin Air. Kan varmt rekommendera Thin Air, om du inte redan har läst den. Jag tycker att den till och med är ännu bättre och läskigare än Dark Matter. :D Tack för nya lästips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ska jag genast leta up Thin Air på biblioteket! Visste inte att det fanns en till.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...