onsdag 17 januari 2018

Söktips: få fram böcker översatta från ett visst språk

När jag letar böcker översatta från ett visst språk till utmaningen Månadens språk använder jag mig ofta av LIBRIS, den nationella söktjänsten som omfattar en stor del av Sveriges bibliotek. Jag har ingen aning om ni andra brukar använda LIBRIS, men tänkte ändå tipsa om denna sökning i tre enkla steg som är riktigt fiffig om man vill hitta just översättningar från ett visst språk.



1. Börja med att klicka på "Utökad sökning" så får ni upp fler valmöjligheter för sökningen. I rutorna till höger kan ni nu välja "Språk" (dvs. det språk ni vill läsa böckerna på, kanske svenska eller engelska).

2. I rutan under,  "översatt från",  väljer ni sedan det språk boken ska vara översatt från (t ex i min utmaning franska, japanska, polska osv.).

3. Till sist, i rutsystemet till vänster, skriv in "skönlitteratur"  i "Fritext-rutan", och tryck sedan på "SÖK".

Vill man, kan man sortera träfflistan alfabetiskt eller efter till exempel "nyast först", allt efter tycke och smak.

När du klickar på en titel får du reda på vilka bibliotek som har den - kanske finns ditt eget bibliotek med? Annars kan du söka fram titeln i din lokala bibliotekskatalog (alla är inte med i LIBRIS-samarbetet), eller kan du via ditt lokala bibliotek beställa hem boken som ett fjärrlån. Eller förstås, undersöka om den finns att köpa nånstans.

7 kommentarer :

  1. (biblioteken använder LIBRIS, jag ville skänka en ny finsk bok till biblioteket... sånt gör man inte! Boken fanns inte i LIBRIS och kunde därför inte skänkas... nu har jag två nya böcker om L.M. Montgomer....I Göteborg finns det annars bra finskt utbud)

    SvaraRadera
  2. en kan ju faktiskt söka på på översatt från visst språk även i vanliga bibliotekskataloger. men Libris är bra till mycket

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar LIBRIS för att det helt enkelt finns fler titlar att välja på där, men vår lokala katalog i Skåne Nordost innehåller ju massor!

      Radera
  3. Svar
    1. Jag tycker det är ganska kul att titta igenom och se vad som finns översatt.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...