tisdag 23 januari 2018

Veckans topplista: Förintelsen

Varje vecka kör Johannas deckarhörna en topplista, där man ska lista fem böcker enligt ett visst tema:

"Den 27 januari är det förintelsens minnesdag, ett datum som brukar uppmärksammas på lite olika sätt på bl a offentliga platser och i skolor. Veckans topplista handlar därför denna vecka om böcker som skildrar just förintelsen. Ett tungt ämne, men viktigt."

Min topplista består både av böcker som jag läst och böcker som jag gärna vill läsa:

1. Hedi Frieds bok Frågor jag fått om förintelsen känns det som om alla borde läsa. Jag också.

2. Komedi i moll av Hans Keilson handlar om ett par i Holland, som under ockupationen har en judisk man gömd i sitt hem. När sen mannen dör vet de inte hur de ska kunna bli av med kroppen. Den här ser jag fram emot att läsa.

3. Pojken i randig pyjamas av John Boyne är nog en bok som många kommer att tänka på när det gäller förintelsen. Jag har faktiskt inte läst. Ännu.

4. Göran Rosenbergs Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz skildrar hur hans far hamnar i Sverige efter att ha undkommit Auschwitz. Upplevelserna i  koncentrationslägret kan han dock aldrig helt lämna bakom sig. En mycket läsvärd bok.

5. Flickan som älskade potatis av Rose Lagercrantz är en ungdomsbok som på några få sidor lyckas skildra förintelsen. Systrarna Charlotta och Viorica skickas till koncentrationslägret Bergen-Belsen  - från tågvagnen lyckas de slänga ut ett brev som de hoppas ska nå deras bror i Paris. Jag lägger särskilt märke till de tillfälligheter som gör att vissa överlever koncentrationslägret och att andra inte gör det.

22 kommentarer :

  1. Pojken i randig pyjamas har jag i bokhyllan, minns inte om jag sett filmen

    SvaraRadera
  2. Jag har sett filmen och ska till att läsa boken, Pojken i randig pyjamas. Så viktiga böcker.

    SvaraRadera
  3. Jag har läst mycket om förintelsen och sett många filmer, ändå förstår jag lika litet i dag som när jag var yngre hur människor kan göra så här mot andra människor, att man kan ha sådana värderingar. Det är så skrämmande. Hédi Frieds bok är riktigt, riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker läsa Frieds bok och såg att det gick nåt program med henne på teve i veckan. Ska försöka se det också.

      Radera
  4. Komedi i moll har jag faktiskt läst, lite knepig titel eftersom ämnet är så allvarligt men helt klart läsvärd. (Ska läsa mer av Keilson faktiskt.)

    SvaraRadera
  5. Rosenberg har jag också med. det finn många böcker, men jag orkar inte läsa dem. har varken sett eller läst Schindlers list

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag heller. Ibland orkar man inte och just Schindlers list kände jag att jag inte riktigt skulle klara av. Fast det hade jag väl gjort. Jobbiga berättelser i alla fall.

      Radera
  6. 3 och 4 har jag läst. Tack för tips om de andra.

    SvaraRadera
  7. "Utvald att leva" av Jerzy Einhorn är en annan mycket läsvärd bok på tema Förintelsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju intressant - hade inte koll på den alls.

      Radera
  8. Pojekn i randig pyjamas vill jag läsa.

    SvaraRadera
  9. Rosenborgs och Frieds böcker vill jag gärna läsa,men har inte kommit mig för än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns så mycket böcker man ska hinna med :-)

      Radera
  10. Frieds bok har jag köpt hem och ska läsa i februari!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande! Ser fram emot att höra vad du tyckte.

      Radera
  11. Pojken i randig pyjamas har jag bara sett som film, den var väldigt bra.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...