lördag 13 oktober 2018

1793 av Niklas Natt och Dag

Niklas Natt och Dags deckarroman 1793 har blivit rejält prisad. Inte bara har boken blivit utsedd till Crimetime Specsavers Award - Årets deckardebut och Årets bästa svenska debut 2017 av Svenska Deckarakademin. Den framröstades dessutom till Årets bok.

Jag kan gott förstå uppståndelsen.

Det tar inte många sidors läsning förrän jag känner att jag befinner mig i Stockholm under slutet av 1700-talet.
Miljön skildras med väl valda och tidstypiska detaljer. Jag hör ropen från folkmassan när skarprättare Höss ska halshugga en dödsdömd, jag känner stanken från avskrädeshögarna och får följa med till värdshus där desillusionerade stackare super och slåss. För många är det en tid av hopplöshet, hunger och fattigdom. Dessutom är vintern 1793 en av de kallaste i mannaminne.

Författaren lyckas också skapa intressanta personporträtt.  Cecil Winge, som bistår Stockholms poliskammare, är blek och smal som ett lik, märkt av lungsoten. Han vill att alla ska bli hörda och få sin talan, oavsett om de är skyldiga till hemska brott. Den före detta soldaten Mickel Cardell super och plågas av minnena av en vän som drunknade vid ett sjöslag. Cardell blev av med armen, slåss brutalt med sin träprotes som främsta vapen, men har också han ett sinne för vad som är rätt och fel. Vi får också läsa om Anna Stina Knapp, som försörjer sig som fruktförsäljerska. När Anna Stina vägrar att ge sig åt en man hon känt sedan barndomen, anger hans familj henne som prostituerad. Detta gör att hon (oskyldig) hamnar på Långholmens spinnhus. Till sist, ynglingen Kristofer Blix, fältskärarlärlingen som kommit till Stockholm för att söka lyckan.

De här personerna står för bokens fyra berättarperspektiv, ett grepp som fungerar väl. Särskilt när man till slut får reda på hur allas öden hänger ihop.

Bokens spännande handling börjar med att några barn hittar ett lik i sjön Fatburen, en stinkande sörja av avskräde från de fattiga på Söder. Den döde har varken armar eller ben och det verkar som om skadorna har tillfogats nyligen. Det är Mickel Cardell som släpar liket iland, och tillsammans med Cecil Winge börjar han jakten på vem som kan ha utfört det groteska dådet.

Det ryktas om att 1793 är den första delen i en trilogi. Jag vill definitivt läsa fortsättningen.

Titel: 1793
Författare: Niklas Natt och Dag
Utgivningsår: 2017
Förlag: Forum
Antal sidor: 452

9 kommentarer :

  1. Jag tyckte också att det var en mycket bra bok. Intressant för övrigt att det funnits en sjö på Södermalm (Fatburen).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var spännande med det historiska Stockholm!

      Radera
  2. Jag har också fallit "offer" för den här boken pga alla hyllningar och köpte den, men jag har inte läst den än. Känner mig dock än mer sugen på den nu när jag läser den här recensionen!

    SvaraRadera
  3. har köpt boken efter moget övervägande, men det kommer alltid andra och tränger sig före så den är inte läst ännu

    SvaraRadera
  4. Svar
    1. Jag hade inga direkta förväntningar trots alla priser, men jag blev positivt överraskad.

      Radera
  5. Jag älskar den historiska miljön, kan med visst motstånd svälja den svarta människoskildringen i allmänhet. Men jag instämmer helt med bloggförfattaren att de motbjudande sadistiska grymheterna helt enkelt inte känns bra i mig. Måste det till sådant för att sälja ?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...