tisdag 16 oktober 2018

Veckans topplista: Skogen

Varje vecka har Johannas deckarhörna sin topplista, där man ska tipsa om fem titlar på ett visst tema. Den här veckan ska böckerna ha anknytning till skogen.

Här kommer min lista (utan inbördes ordning):

1. En av litteraturens bästa skogar måste  väl vara Mattisskogen i Astrid Lindgrens Ronja rövardotter? Ett måste på min skogslista.

2. I Andrea Lundgrens Glupahungern finns en annan skog. Djupt bland träden därinne finns Tjärnen som har en stark makt över vissa av människorna. I Lundgrens bok är skogen trolsk, kanske lite farlig, och i boken suddas gränsen mellan saga och verklighet ut.

3. Jag har faktiskt med en bok till av Andrea Lundgren, nämligen hennes novellsamling Nordisk fauna från 2018. Även i de här berättelserna möts naturen och människorna på de mest oväntade sätt. Jag är väldigt förtjust i Lundgrens sätt att skriva.

4. I Mikael Niemis Koka björn försvinner en vallpiga i de djupa norrländska skogarna, och det antas att det är en björn som dödat henne.

5. Till sist, ännu en barndomsfavorit. I Det lilla huset i Stora skogen bor Laura och hennes familj, omgivna bara av träden och vilda djur. Boken är den första om Laura Ingalls Wilder och hennes nybyggarfamilj. Jag älskade verkligen att läsa om henne när jag var barn.



22 kommentarer :

  1. Ronja och Koka björn har jag ju läst. Bra historier. Andrea Lundgren har jag däremot aldrig läst något av. Hon verkar spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker verkligen du ska läsa nåt av Lundgren!

      Radera
  2. fina skogsböcker, Nordisk fauna är så bra!

    SvaraRadera
  3. Koka björn fick komma med på min lista också. Ronja Rövardotter är ju självklar på listan.

    SvaraRadera
  4. Har inte läst någon av de här böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
  5. Huset på prärien-serien älskade jag som barn. Även Ronja Rövardotter.

    SvaraRadera
  6. har inte läst Koka björn och Glupahunger. men jag var väldigt förtjust i Nordisk fauna

    SvaraRadera
  7. Glupahungern verkar ju spännande! Sådana skogar gillar jag att läsa om.

    SvaraRadera
  8. Ronja Rövardotter, så klart!

    SvaraRadera
  9. Ronja, ja! Den glömde jag bort. Glupahunger hade gott och väl kunnat vara med på min lista, men jag - som alla andra, antar jag - blev tvungen att sortera bort en del som jag gärna haft med.

    SvaraRadera
  10. Ja, du har nog rätt att Mattisskogen är en av de bästa skogarna.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...