lördag 24 augusti 2019

Bokbyte i bokcirkeln

Så har vi läst den sista boken i bokcirkeln på vårt tema med nordiska författare: Profeterna vid evighetsfjorden av Kim Leine.

Boken vann Nordiska rådets litteraturpris 2013, och det är inte svårt att förstå anledningen till det.

Vi tyckte alla om boken, även om det var stundtals tung läsning med allt elände: svält, fattigdom, våld, hårt väder och så vidare. Men vilken berättare Kim Leine är!

Nästa bok blir Spår av Lena Sundström, en bok som beskrivs som en "dokumentär thriller." Den blir först ut i vårt nya tema med lokal anknytning - det ska bli författare med koppling till Kristianstad i de tre nästkommande böckerna (Lena Sundström växte upp där).

Jag står också på tur att välja en bok till tema Kristianstad, men jag har inte riktigt bestämt mig ännu. Men nu först, Lena Sundströms Spår.

2 kommentarer :

  1. Jag tycker att jag har gått igenom, inte bara vinnare, utan alla nominerade till Nordiska rådets pris, så jäkla många gånger vid det här laget och ändå känner jag inte igen titeln. Den vill jag läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt bra, och en bok man inte glömmer i första taget!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...