onsdag 8 januari 2020

Litteraturpristolvan: ALMA-priset

Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne, förkortat ALMA enligt det engelska namnet Astrid Lindgren Memorial Award, är världens största litteraturpris för barn- och ungdomslitteratur. Priset instiftades 2002, samma år som Astrid Lindgren dog, och delas ut i maj varje år. Priset kan tilldelas författare eller illustratörer, men det kan också gå till läsfrämjande organisationer.

Här är en lista på de som hittills tilldelats priset (jag har blåmarkerat och skrivit in det jag redan läst):


2003 – Christine Nöstlinger (Österrike) och Maurice Sendak (USA), Till vildingarnas land
2004 – Lygia Bojunga (Brasilien), Sex gånger Lucas, Den gula väskan
2005 – Ryōji Arai (Japan) och Philip Pullman (Storbritannien), The Ruby in the SmokeNorthern Lights, The Subtle Knife
2006 – Katherine Paterson (USA)
2007 – Banco del Libro (Venezuela)
2008 – Sonya Hartnett (Australien)
2009 – Tamerinstitutet (Palestina)
2010 – Kitty Crowther (Belgien), Sagor om natten
2011 – Shaun Tan (Australien)
2012 – Guus Kuijer (Nederländerna)
2013 – Marisol ”Isol” Misenta (Argentina)
2014 – Barbro Lindgren (Sverige), Lilla Sparvel, Jättehemligt,Världshemligt, Bladen brinner, böckerna om Max, böckerna om Benny, Titta Hamlet!, böckerna om vilda bebin, Här är det lilla huset, Loranga, Masarin och Dartanjang
2015 – Project for the Study of Alternative Education in South Africa (Sydafrika)
2016 – Meg Rosoff (USA), Så har jag det nu, Picture me Gone 
2017 – Wolf Erlbruch (Tyskland), Det var det fräckaste!
2018 – Jacqueline Woodson (USA), Brown Girl DreamingFjädrar
2019 – Bart Moeyaert (Belgien), Kärleken vi inte förstår

Till Litteraturpristolvan har jag nu börjat läsa Alla är ledsna nuförtiden av Bart Moeyaert, en bok som jag har varit sugen på att läsa ända sedan jag fick med den hem från Bokmässan. 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...