lördag 15 februari 2020

Jag klyver er itu av Tamara Mivelli

Jag klyver er itu av Tamara Mivelli är en bok för unga vuxna. Den handlar om Mary som flyttar hem till sin pojkvän Filip.

Marys egen familj ser inte ut som den gjorde förut. Föräldrarna har skilt sig, pappan har en ny familj och mamman bor med Marys lillebror Ebi i en ny lägenhet. Familjen har invandrarbakgrund och Mary funderar mycket på sitt ursprung och hur det är att se annorlunda ut.

Mary blir på sätt och vis en del av Filips familj nu, en familj där mamman är utmattad och inte arbetar längre och där pappan är tryggheten.

Mitt i allt detta försöker Mary hitta sin egen plats och vad hon vill göra med sitt liv. Men det känns som att hon inte kommer någonvart. Hon verkar inte veta vad hon ska ta sig för men ser varje dag hur Filip går till skolan, och sedan har planer på att göra lumpen.

Boken är skriven i små korta scener, de flesta i nutid men även med vissa tillbakablickar. Jag tycker verkligen om det här sättet att skriva, där jag som läsare får fylla i och pussla ihop helheten.


Titel: Jag klyver er itu
Författare: Tamara Mivelli
Utgivningsår: 2020
Förlag: Rabén & Sjögren
Antal sidor: 123

2 kommentarer :

  1. Vad skönt med en bok på 123 sidor!
    Dessutom verkar den bra.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...