torsdag 6 februari 2020

Resten av allt är vårt & bokcirkelns feelgood-tema

Vi har haft feelgood-tema i vår bokcirkel och jag konstaterade redan innan vi började med läsningen att detta inte är min genre. Inte så att jag aldrig läst en feelgood som jag gillat, men det är nåt som gör att jag inte lockas. Samtidigt hoppades jag att jag kanske skulle hitta nån ny favorit genom bokcirkeltemat.

Nu gjorde jag väl inte det precis... Vi har läst tre böcker: Ödesgudinnan på Salong d'Amour av Anna Jansson, En dag i december av Josie Silver och nu senast, Resten av allt är vårt av Emma Hamberg. Inga nya favoriter tyvärr, även om jag definitivt tyckte att Emma Hambergs bok var den bästa av de tre.

Problemet jag hade med de andra två var nog främst att jag inte kände att jag kom tillräckligt djupt in i personerna som skildrades. Charmiga handlingar, ja visst, och romantiken fanns där, men det var antingen som att jag mer såg personerna utifrån (i Salong d' Amour-boken) eller faktiskt fick beskrivet hur personerna kände, istället för att själv bjudas in och uppleva känslorna (En dag i december). Det gillar jag inte och som flera av oss i bokcirkeln kunde konstatera: vi "feelade inte good" när vi läste, och det måste väl ändå vara poängen med genren.

Resten av allt är vårt tyckte jag ändå bättre om. Det är ett fartfyllt liv Emma Hamberg verkar leva, ensamstående med tre döttrar och massor av goda vänner omkring sig. Handlingen bygger på egna erfarenheter: hennes man blir sjuk, de skiljer sig och hon inleder ett förhållande med en ny man, som hon faktiskt träffade första gången som ung tjej på en resa till Paris.

Vägen till kärleken går (som sig bör) inte spikrakt, men det är klart att man redan från början förstår att de kommer att bli ett par. Texten innehåller många sms-konversationer, vilka verkar vara åtminstone inspirerade av verkligheten (kanske är de faktiskt tagna ur verkligheten) och jag tycker det passar i boken stil. Rakt igenom historien finns massor av energi och humor, vilket verkar vara precis så Emma Hamberg själv är (vi lyssnade på henne på Kulturkvarteret i Kristianstad). Allra bäst tycker jag om hennes väninna Anette, en kvinna som helt enkelt vill träffa en bra karl och som alltid finns där som Emmas stöd, dessutom oftast redo med någon gott att äta. Faktiskt är det nog skildringen av vänskapen som är bokens största behållning för min del.


Titel: Resten av allt är vårt
Författare: Emma Hamberg
Utgivningsår: 2019
Förlag: Piratförlaget
Antal sidor: 412

2 kommentarer :

  1. Har läst Anna Janssons - det gick fort, och glöms sen bort lika snabbt ... men funkade som underhållning för stunden. Kul att upptäcka att hon faktiskt har humor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul när författare vågar något nytt, och inte bara skriver samma sorts bok om och om igen.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...