måndag 1 februari 2021

Månadens tema är noveller

Februari är här och Månadens tema är noveller eller novellsamlingar. 

Jag har samlat på mig en trave med novellsamlingar som jag är nyfiken på att läsa. Dessutom passar det ju fint in i temat att läsa noveller från Novellix. Det finns helt enkelt massor att välja på.

Överst i min boktrave ligger Jonas Eikas Efter solen, en novellsamling som tilldelades Nordiska Rådets litteraturpris 2019. Här finns också Annika Norlins Jag ser allt du gör, som jag verkligen är nyfiken på.

I Sven Olof Karlssons Årsboken möter vi Sverige i både landsbygds- och stadsmiljö, och i Zadie Smiths Grand Union är perspektivet mer internationellt. 

Till sist, Kostym av Ninni Holmqvist, en kritikerrosad novellsamling från 1995, som jag länge varit sugen på att läsa.

Som vanligt får jag se vilken bok det blir, men det finns i alla fall många lockande alternativ.

5 kommentarer :

  1. Ambitiöst. :-) tänker du läsa alla novellerna eller tänker du plocka här och där? Efter solen och jag ser allt du gör vill jag också läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt inte riktigt bestämt mig om det blir en novell här och där, eller om jag väljer ut en av novellsamlingarna (eller två om jag hinner). Jag får väl se hur det går :-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...