söndag 31 oktober 2021

Månadens tema: Skriet från vildmarken av Jack London


I oktober har Månadens tema varit "klassiker", och jag har läst Skriet från vildmarken av Jack London. Jag vet att jag aldrig tidigare läst boken, men en gammal klasskompis påminde mig om att vår lärare faktiskt högläste den för oss på mellanstadiet, och så var det ju. Det var hursomhelst kul att ta upp bekantskapen med hunden Buck igen. 

Jack Londons roman har alltså en hund som huvudperson. Buck lever sina första fyra år som en priviligierad hund, på en stor gård som ägs av en domare i varma Santa Clara. Buck ligger framför brasan i biblioteket och följer med domarens söner på jakt. Men en dag förändras hans liv totalt.

Buck tillfångatas och säljs till en expedition som reser norrut mot Klondyke. Nu blir han en av flera draghundar som arbetar extremt hårt under tuffa förhållanden. Från och med nu är hans liv en kamp på liv och död - han slåss för sin föda och han slåss för sin plats i flocken. Flera gånger byts hans ägare ut och strapatserna är otaliga.

Hans uråldriga vildhundsinstinkter väcks ur sin slummer, och i allt högre grad lystrar han till "skriet från vildmarken."

Jag gillade verkligen att läsa den här boken - den är ett riktigt äventyr och oavbrutet spännande.


Titel: Skriet från vildmarken
Författare: Jack London
Översättare: Tom Wilson
Utgivningsår: 2020 (men ursprungligen 1903)
Förlag: Sjösala
Antal sidor: 127

2 kommentarer :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...